Benjamin

    Jag går i ett gymnasium där moderna språk inte erbjuds. Jag gick precis ut ettan och fick reda på hur merit poäng fungerar. Jag kommer läsa Engelska 7 och Matte 5 vilket kommer att ge mig 2 extra merit poäng, men jag skulle vilja få alla möjliga meritpoäng som möjligt (2,5). För att få detta krävs moderna språk vilket mitt gymnasium inte erbjuder... Kan man plugga moderna språk på något annat sätt? Kanske via distans? Hur ska jag göra? Är det försent att läsa moderna språk 3 då jag börjar 2an nu i höst?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    även matematik specialisering kommer ge dig + 0.5 meritpoäng. Fråga på din skola om du kan läsa kursen matte specialisering.
    Du kan också på din skola fråga om den har samarbete med andra skolor så att du skulle inom "gemensamma gymnasiet" läsa språk men det är tyvärr inte din rättighet.
    Du kan också fråga om behörig lärare finns på skolan som skulle kunna sätta betyg för dig om du tentar av kursen moderna språk 3, men tyvärr inte det heller är din rättighet.
    Ännu en möjlighet är att komplettera efter gymnasiet t.ex genom att läsa på komvux.

    • : Tack för svaret. Jag ska försöka få till något, men om det inte går får jag kanske gå till komvux och läsa det... Hur påverkas betygen då? Jag kommer då ha 1 mer betyg som man får ta med i medelvärdet och sedan plussa på 0,5?
    • Anna : Ja, precis så blir det - om du kompletterar (efter gymnasiet) med moderna språk 3, kommer betyget i mod.språk 3 räknas in i ditt jämförelsetal och du får + 0.5 meritpoäng (men ingen kan ha mer än 2,5 meritpoäng, så om du redan uppnår max genom andra kurser, så kan du inte få meritpoäng för moderna språk).