Helena

    Hej. Jag behöver vägledning! Jag skulle vilja arbeta med något där uppgiften består i att gräva/leta/omvandla information. Jag gillar att ha hyperfokus på ett specifikt ämne i taget. Jag har kollat en del på projektledare, men känner att jag bör börja med att själv arbeta i ett projekt för att få erfarenhet, men hur får jag det jobbet? Jag håller på att utbilda mig inom administration och är snart klar. Men att bara sitta på ett kontor och göra samma saker, månad efter månad, det lockar inte! Har försökt att kolla efter projektanställningar i eller i närheten av Varberg men inte hittat något. (pendla är tyvärr omöjligt i nuläget pga familjesituation) Jag kollade även på ”grävande journalistik” men jag tror inte att det är det jag är ute efter. Jag har inte möjlighet att åka land och klotet runt för att intervjua folk. Kollade även på controller och det är iaf något liknande jag vill göra. Men hur kommer jag i så fall dit!? Även att pendla till en skola i annan kommun var dag är omöjligt pga. vår familjesituation. Mvh Helena

    • My : Du kan ta "vilket jobb som helst" nu, och söka byta Jobb sen. I början av tillsvidare anställning är det oftast Provanställning på 6 månader, under provanställningen är det lätt att sluta snabbt, ofta kan man "gå på dagen" om man är provanställd. Du kan byta jobb - jobba några månader på ett stället och sedan några månader på nästa, så blir det variation på det sättet.
    • : Det är en ganska liten stad. Så gott om jobb finns tyvärr inte. Och tror att ryktet hinner ikapp mig fort om jag går från företag till företag.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    du skriver bl.a följande: "Jag håller på att utbilda mig inom administration och är snart klar. " men du skriver inte vilken utbildning du går - vad den heter och inom vilken skolform den är. Du behöver inte uppge det men utan den uppgiften är det omöjligt att ge svar på vilka jobb du har möjlighet att få. T.ex jobben som Utredare på myndigheterna, Arbetsförmedlare eller Civilutredare hos Polisen - kräver oftast 3-årig högskoleutbildning.
    Du vill jobba i Varberg eller mycket nära och jag antar du vet vilka arbetsgivare som finns i din stad: kontakta alla de som du vill jobba för och gör Intresseanmälan (berätta om vem du är och vilket jobb du vill ha). Fundera också på att kanske "starta eget" och bli din egen arbetsgivare.
    Vilka jobb som kommer "dyka upp" i Varberg eller i närheten i framtiden, vet vi inte här på FRåGA SYV. testa kontakta arbetsförmedlare på AF - de har kanske viss "förhandsinformation" om att kanske ngn myndighet planerar att flytta ... annars så kan arbetsförmedlare (som ofta är utbildade SYV-ar) och arbetsvägledare ge tips på vilka jobb du kan söka eller hur du kan tänka, för övrigt, t.ex om du funderar på att "starta eget". AF borde också kunna ge viss hjälp till blivande egna-företagare.

    • :

      Jag läser på distans via cady Training academy. Den som heter just ”administration/administratör” kursen som har varit roligast är den som handlat om projektarbete. Jag har redan ett eget företag, men det går inget bra. Men det är inom en annan bransch. Det var min hobby som jag för några år sedan försökte leva på. Det gick inte.
      jag förstår att det är svårt att svara på.
      tack ändå för svaret.

    • Mikael : Ibland kanske man behöver ta ett jobb som inte är drömjobbet, för att fixa inkomst. Om man har flera begränsningar: bor i en liten stad, kan inte pendla eller flytta, då tar man de jobben man kan få eller "uppfinner ett eget jobb", t.ex ändrar inriktning på sitt företag (om man kan) - men om man behöver inkomst, då tar man de jobben som är tillgängliga, även om det kanske inte är det jobbet man egentligen vill ha. Sedan försöker man ändra på situationen, kanske infinner sig möjlighet att flytta eller i alla veckopendla. Vad skulle du själv svara till en person som ställde den frågan du ställer här nu?
    • :

      Det vet jag inte. Annars hade jag ju inte ställt frågan! X) jag har ett arbete, så det är inte där ”problemet” ligger att jag behöver ett arbete för att få en inkomst.

      jag har letat i flera månader efter olika utbildningar och jobb och fått läsa om många olika ”nya namn” inom bägge kategorier, som jag aldrig hört talas om/inte visste fanns.  Så frågan handlar nog till stor del om att höra om någon har ett tips på en utbildning eller yrke som jag inte ens vet finns

    • Anna :

      www.framtid.se finner du över 2.ooo yrkespresentationer. Och i de flesta presentationer finns även uppgift om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas. Bland de "nya yrken" finns bl.a MOLNVAKT Håller ordning på data så att den hanteras på ett säkert sätt. Läs mer på framtid.se/yrke/it-molnspecialist & VERTIKALODLARE
      En sort "stadsbonde". Hen odlar längs med husväggarna - däri namnet "vertikal"-odlare. Läs mer på framtid.se/yrke/vertikalodlare

    Läs alla kommentarer