Moa

    Hej! Jag har under en tid tillbaka varit intresserad av att börja läsa Juristprogrammet nästa höst. Jag har dock inte jättebra betyg för att komma in och heller inte högskoleprovets resultat om man ser till antagningsstatistik. Hur tycker ni jag ska försöka lägga upp min plan för att komma in. Det som egentligen har gjort att jag inte sökt in tidigare är att mina betyg är såpass låga. Nu har jag dock tänkt om och vill verkligen satsa på denna utbildning då jag tycker den verkar så otroligt rolig. Skulle ni vilja ge mig tips på hur, var och när jag kan plugga. Vad som krävs av mig, vad man läser specifikt varje termin, hur jobbchanserna ser ut i framtiden och vilka olika inriktningar det finns att välja mellan. Alltså allt som hör juristprogrammet till vill jag gärna veta för att vara så väl förberedd som möjligt, men det alla viktigaste, hur jag skall nå mitt mål på bästa sätt. Tack på förhand! //Moa

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa,

    många (men inte alla) yrken inom Juridik, kräver juristexamen. T.ex kan man utbilda sig till Paralegal, juridisk assistent - inom yrkeshögskola.
    Om yrket Paralegal var god se framtid.se/yrke/paralegal

    Inom högskola-universiete kan man utbilda sig till Rättsvetare, som är utbildning på oftast 3 år inom rättsvet.programmet.
    Men om du är intresserad av just Juristprogrammet, vill alltså ta ut juristexamen, då råder jag dig att läsa så mycket som möjligt på juristprogrammens egna webbplatser; du kan också vända dig till studievägledare på juristprogrammen.
    Juristprogrammen är mycket populära och hård konkurrens brukar uppstå om platserna.
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan! Kika också på möjlighet att söka till UJIK, om du kan tänka dig läsa sedan på Lunds universitet; de 20 bästa resultat efter UJIK får garantiplats på juristprogrammet på Lunds universitet.
    Fråga studievägledare på de olika jursitprogrammen om andra former av AU kommer att erbjudas i framtiden. AU - förkortning för "alternativt urval". Läs gärna en förklaring på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola