Mikael
    Hej! jag har valt Restaurang och Livsmedel som val, och har redan accepterat min plats osv, men jag har alltid velat att välja Fordon. För jag kan redan lite om bilar och motorer som jag tycker är riktigt kul.

    Men jag tvekade alltid för jag var rädd för alla som jag kände sa att de är ingen bra linje man kan lära sig de efter skolan.

    Men jag har alltid velat jobba som en bilmekaniker och som jag ser de är det inte garanterat att få jobb om man bara går en kurs att lära sig mer om bilar.

    Jag har hört att man kan gå och vara med andra linjen typ i en vecka och sedan välja om man vill byta, om det nu går hur fungerar de till?

    Det jag har tänkt mig nu är att när skolan börjar så är jag en vecka på Restaurang och Livsmedel, sedan pröva en vecka på Fordon.

    Tack för er tid
    Mvh. Mikael!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael,

    om det finns plats på Fordons- och transportprogrammet på en av de skolorna där du vill gå, kan rektor ta in dig även när läsåret har börjat. Det är inte elevens rättighet att byta program på det sättet som du beskriver. Men om plats finns och eleven är behörig, brukar skolorna ta in.

    Det som är elevens rättighet är att söka om till åk1 året därpå, och på nytt konkurrera med sina grundskolebetyg - om plats på gymnasiet, dvs repetera ansökningsprocessen nästa år och sedan gå 3 år på den utbildningen som man kommer in på.

    Som sagt, du är beroende av

    1. om ledig plats finns på den skola du vill komma in på

    och

    2. även om ledig plats finns, kan rektor ändå säga Nej t.ex pga de kanske tycker att det är viktigt att alla elever är med från början av läsåret då viktig introduktion sker. Det är mycket merarbete för skolan att ge en elev som tillkommer sent, en separat/personlig introduktion.

    Jag förstår att du vill testa olika program och det är ingen dum idé (i teorin, alltså)! men i praktiken skulle det vara dyrt och omständigt för skolorna att låta eleverna fritt byta mellan olika program.

    Du frågar hur det går till i praktiken och svar på den frågan är: du kontaktar rektor på den skolan dit du vill byta och frågar om de har ledig plats på FT. Om de har ledig plats, frågar du om du kan byta in till deras skola.

    Hälsningar

    Mikael