Henrik
    Hej!
    Jag går på Na-nat första året och jag undrar om jag får några meritpoäng om jag läser teckenspråk för förhörande som individuellt val i åk 2. Idagsläget vet jag inte riktigt om jag ska läsa till läkare eller jurist. Men jag vill jag vill satsa på att ha högt meritvärde och därför vill jag inte läsa en svår kurs. Vad rekommenderar du mig att göra?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Henrik,
    Teckenspråk för hörande ger meritpoäng på samma sätt som Moderna språk, alltså steg 3 och högre ger meritpoäng; steg 1och2 ger inte meritpoängen. Om meritpoäng läs gärna på gymnasieGuiden.se/merit
    Du vill ha högt meritvärde och det är så här:
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    både Jmf-tal & Meritpoängen påverkar. Man ska alltså ha höga betyg i alla kurser som ingår i ens examensbevis. Bra, givetvis, att satsa samtidigt på att ha några, kanske helst max, antal meritpoäng, som är 2.5.