Linnea
    Hej! Jag har en fråga om studier i Storbritannien: jag är intresserad av att söka ett BSc ( Hons) in Psychology till hösten på Regents University i London. Och undrar därför vad dessa akademiska kraven innebär för att kunna söka, hur tolkar jag dem? I matematik har jag betyg C i alla kurser från högstadiet till gymnasiet förutom Ma2b då jag fick D. Är det något jag kan göra något år? Vet att man kan göra prövning? Då jag pluggar inför högskoleprovet har jag den matten fräscht och sedan har jag läst upp Ma3b efter gymnasiet med slutbetyget C.

    Jag kommer göra IELTS testet nu i januari, och hoppas på minst 7.0 i resultat vilket jag tror att jag med säkerhet kommer klara! Gränsen är 6.5 för det program jag är intresserad av. Så detta har jag koll på, men undrar hur man går till väga med resten av ansökan? Vet att man ska skriva bla. ett ” personal letter”.

    Sista ansökningsdag, då för sen ansökan om man vill ha en chans att bli antagen är 25 Mars om jag minns rätt. Jag kommer inte ha möjlighet att söka nu den 15:e Januari vilket är deras ” priority date”, då jag inte har resultaten jag behöver än! Man kunde även kontakta dom personligen om man hade funderingar över detta.

    Jag har klistrat in de akademiska kraven nedan:

    Academic requirements

    A Regent’s education provides you with a high level of personal attention, and this begins from the moment you apply to study with us. We want to understand who you are and what your skills and interests may be – we are interested in your potential, as well as your prior achievements. We review each application comprehensively and on its individual merit, considering all of your skills, interests and attributes.

    Typically, we will make an offer to a student holding A levels at grades BCC.

    We will also assess your application for proficiency in Mathematics, asking for a GCSE in this subject at grade A-C / 9-4 (or the international equivalent).

    We receive applications each year from over 170 countries and are happy to assess all international qualifications. For example, if you are studying the International Baccalaureate, we would make an offer based on your successful completion of the IB Diploma; if you are studying an American High School Diploma, we would make an offer based on a minimum GPA of 2.8 plus three APs at grades 4, 3, 3.

    Vore väldigt tacksam för svar!

    Med vänlig hälsning, Linnea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    Fråga SYV svarar i första hand på frågor om studier i Sverige; detta för att vi ej har nåra egna experter på studier utomlands. Vi kan tyvärr endast ge Mycket Allmän info - mest bara länkar till de sidorna som vi bedömer som pålitliga och som förhoppningsvis hjälper dig hitta info som du efterfrågar.
    Studievägledare på IB-diplomaprogrammet (finns på ca 30 gymnasieskolor i Sverige) är ofta mer insatta i kraven för studier utomlands men i deras uppdrag ingår att hjälpa "egna elever" - alltså elever som läser på just IB-diploma-programmet.
    Tips! fråga på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd om de kan hänvisa dig ngn-stans, t.ex om det i kommunen finns en kommunal gymnasieskola med IB-programmet kanske du kan få hjälp av den SYV-en, även om du inte är elev på den skolan. Av de ca 30 IB-gymnasieskolor i Sverige är ca två tredjedelar Kommunala, alltså ca 20 st.

    En fråga du ställer är en mycket viktig fråga. Vi har under flera års tid påtalat i olika forum om det problemet: de som vill söka utbildningar utomlands har ingenstans att vända sig för info och hjälp, förutom de privata företag som ofta specialiserar sig på att förmedla studier på endast några få utländska universiet. Där, på sådana företag, bör kompetens finnas som du efterfrågar men de vill ju inte jobba gratis; du kan vända dig till företag som förmedlar studier utomlands och fråga vad det skulle kosta om de "tog hand" om dig, svarar på dina frågor.