Hanna

    Hej. Jag är intresserad av att plugga film (produktion, video editing, filmograf och/ eller allt däremellan). Jag har inte ett jättehögt meritvärde sen gymnasiet men plannerar att göra högskoleprovet nu för att ha en större chans att komma in. Vad finns det för alternativ till detta. Jag vill gärna plugga ett helt program och inte kurser. Har sett att det finns alternativ i Göteborg och i Örebro men är inte helt säker om jag skulle komma in där med mina meritpoäng. Finns det fler alternativ eller finns det eventuellt yrkesutbildningar som har lägre antaningspoäng? Hade helst varit intresserad av att plugga i Malmö eller Köpenhamn eftersom att jag precis flyttat dit, men om det inte finns alternativ där, är jag självklart flexibel. Är inte helt säker vad jag vill plugga, kanske fotografering eller liknande eftersom att jag gärna vill ha ett jobb där jag kan vara kreativ. Mottager gärna tips utöver det om ni vet. Det som oroar mig mest är att jag inte ska komma eftersom att jag inte har höga meritpoäng men tänker att det finns säkert alternativ, även för mig eftersom att jag verkligen är redo att börja studera nu. Har försökt kolla om det finns SYV att bolla ideer och tankar med men de är alltid kopplade till ett universitet och eftersom att jag inte vet vart eller vad jag vill plugga blir det inte lätt att veta vart jag ska höra av mig. Kan ni hjälpa mig i detta???

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna!
    Utbildningar inom det område som du är intresserad av, finns i flera olika former, bland annat som yrkeshögskoleutbildningar, folkhögskoleutbildningar och akademiska utb.: på högskola eller universitet.
    Du får gärna titta på följande yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist - en 2-årig utbildning i Gamleby;
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/producent-film-och-tv-drama - en distansutbildning på 2 år som ges från Göteborg;
    yhguiden.se/utbildning/skurups-folkhogskola/kvalificerad-filmarbetare - en utbildning på 2 år i Malmö;

    och Kunskapsförbundet Väst i Trollhättan har ett antal pågående yrkeshögskoleutbldningar som "handlar om att arbeta med film". Vi hoppas nya starter på de utbildningarna eller nya, men liknande utbildningar, beslutas om i mitten av januari 2022.
    En stor fördel med YRKESHÖGSKOLE-utbildningar är att man får söka obegränsat antal yh samtidigt och samtidigt också söka till högskola-universitet, folkhögskola, privata utbildningar och utbildningar utomlands. Man söker varje yrkeshögskoleutbildning direkt till den "skola"/utbilndingsanordnare som erbjuder utbildningen. Många utb.anordnare inom yrkeshögskola använder sig av ett gemensamt yh-antagningssystem där man uppmanas att prioritera sina utbildningsalternativ, men man (till skillnad från antagning till högskola-universitet) kan bli antagen till många olika yh samtidigt i alla fall, och blir det så - får man sedan bestämma sig hur man vill göra: vilken utbildning man tackar Ja till och vilka - nej.
    Från mitten av januari 2022 kommer utbud på www.yhguiden.se fyllas på med nya utbildningsalternativ (detta efter beslutet om vilka nya yh som ska starta och vilka "gamla" som får ha ännu fler starter i framtiden).

    Kika gärna på flera "filmyrken" och "fotoyrken", t.ex på Storyboard-artist, Filmfotograf, FAD, "Trampare" och Assistent inom filmbranschen. Yrken inom de områden som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade, alltså får arbets- och uppdragsgivare anställa eller anlita precis vem de vill, med vilken utbildning som helst, som arbetsgivare tycker är lämplig/passande. Detta gör det väldigt svårt att ge råd ang.vilken utbildning du helst bör satsa på. Jag föreslår att du kikar på många olika yrken (på www.framtid.se finns totalt sett över 2.ooo yrkesbeskrivningar; och inom Kultur-media-design finns cirka 230 yrkesbeskrivningar), och du får försöka "ringa in" några yrken som du i första hand "brinner för" och utgå ifrån dem i din "jakt" på lämpliga utbildningar.
    Det finns så otroligt många olika mer eller mindre passande utbildningar inom det område som du är intresserad av: även inom det relativt nya skolformen KKU. Det finns givetvis privata utbildningar och utbildningar utomlands + det finns folk som skaffar sig mycket bra kunskaper genom självstudier och praktisk erfarenhet (som på något sätt lyckas "få in foten" i filmbranschen och arbetar sig "uppåt").  Sedan är det också så att "bara för att" man har skaffat sig en viss utbildning, så behöver det tyvärr inte betyda att man också får många jobb eller uppdrag inom filmbranschen (här kommer det spela stor roll om hur duktig man är och vilka kontakter man skaffar sig).

    Tips! Du kan se om du vill besöka cybergymnasiet-i-malmö på öppet hus 18 jan 2022. Du är för gammal för att kunna läsa på gymnasiet, men det finns lärare på den skolan som undervisar i "foto & film" och "Teater:framför & bakom kameran", så kanske du kan få svar på många av dina frågor genom att delta i öppet hus på den skolan. En annan gymnasieskola i Malmö som också har film-utbildningar är lbs-kreativa-gymnasiet. Du kan se om du kan få kontakt med lärare som undervisar i film-ämnena på den skolan och få svar på dina frågor om filmbranschen.