Oscar
    Hej! Tagit ett år nu efter gymnasiet och jobbat men funderar på att plugga igen. Alltid haft intresse inom området som privatdetektiv och undrar lite vart man kan plugga detta. Om det finns någon specifik utbildning i Sverige är det ju bra men funderar på att vidga mina vyer lite och plugga utomlands. Tips på skolor utomlands som erbjuder just detta och är efterfrågan på just privatdetektiver hög just nu? Vet att det finns i USA men funderar på andra länder. Hört om Israel men är osäker.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,

    du får gärna se på yrkespresentationen Privatdetektiv>>

    Enligt vad vi vet, så finns det inte reglerat i Sverige vad för utbildning en privatdetektiv behöver. Det bestämmer man själv. Såvida det inte krävs uppfylla kraven för någon sort licens, så kan man ha vilken utbildning man själv tycker man behöver. Det gäller ju att skaffa betalande kunder, såvida man inte får anställning på ett byrå, och då är det ägaren till byrå som får bestämma vad du behöver för utbildning.

    Om du vill arbeta som privatdetektiv i Sverige - råder jag dig ta kontakt med de yrkesverksamma privatdetektiv och fråga vad de tycker du behöver för utbildning. Du kan också fråga om det är svårt eller lätt att skaffa betalande kunder. Enligt vad jag vet så är det svårt att få lönsamhet i sitt företag - som privatdetektiv.

    Om du vill jobba i ngt. annat land - ta reda på vad det för regler som gäller i det landet /om licens krävs och vad man behöver för att kunna få licens/.

    Hälsningar

    Mikael SYV