Sofia
    Jag skrev en tenta inna sommarlovet och fick U på den. Missar tyvärr omtentan i sommar och nästa faller i slutet på termin två. Dock behöver jag den för att kunna bli antagen på termin tre så jag kommer väl bli villkorligt antagen och förstår inte riktigt vad som innebär med det. Sen har jag hört att man ska ha tre chanser på sig på en tenta så hur fungerar det med det då? Har jag rätt att få skriva tentan en till gång utöver den i januari i slutet på termin två?
    • : Och vill gärna ha en förklaring på hur villkorlig antagning fungerar
    • Anna : villkorlig antagning fungerar så att du blir Antagen OM DU UPPFYLLER VISSA VILLKOR.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    det bästa är om du söker svar hos studievägledare och/eller hos utbildningsansvariga på just din utbildning. Varje högskola/universitet kan - i viss mån - bestämma själva hur de utformar utbildningen och "lokala regler" kan införas inom den så kalla de "akademiska friheten"... därför är det mycket svårt att ge ett generellt svar - mycket beror på just den specifika situationen som du befinner dig i och vilket lärosäte du läser på och även Vilken utbildning inom ditt lärosäte som du läser på.

    Om man tänker logiskt, så borde det vara så att du - innan du kan påbörja termin 3, måste du få godkända betyg i kurser som ingick i temin 2. Att du inte kunde skriva tenta "i tid" kan ha sina förklaringar; saker kan hända och det kan finnas speciella omständigheter och det är i så fall bra om du diskuterar detta med de utbildningsansvariga på just din utbildning.
    Allmänt gäller: man måste ha TILLRÄCKLIGA FÖRKUNSKAPER och kunna bevisa att man har dem... och du måste i så fall få godkänt i de kurser som ger förkunskaper innan termin 3.