mansoora
    hej jag ville fråga om att krävs det mindre poäng och betyg för VO än natur om ja, varför ? är det för att natur är ett brett och populärt program eller är det för att natur är för svårt och de duktiga elever söker till det? och till sist ska jag fråga är det bra om man välja natur eller VO? och hur mycket poäng bruka ungefär VO ligger på varje termin? i göteborgstad? vilken kan vara bättre för ska kunna plugga vidare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mansoora!
    NA http://www.gymnasieguiden.se/program/NA är ett högskoleförberedande program
    och
    VO http://www.gymnasieguiden.se/program/VO är ett yrkesprogram.

    Behörighet till yrkesprogram är densamma för ALLA yrkesprogram.
    Behörighet till högskoleförberedande program är Olika till olika program.
    Läs mer om behörighet till gymnasiets olika program på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Du frågar vilket program, NA eller VO är "bättre" för att kunna plugga vidare?
    Och det är en jättesvår fråga att svara på.
    Om man vill direkt efter gymnasiet (utan att behöva komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår) plugga vidare till Läkare, Tandläkare, Veterinär eller Marinbiolog - då är det NA som man bör söka till. Men det är tufft att läsa på NA om man inte är jätteduktig på matte, fysik, kemi och biologi. Det skadar inte att vara duktig i alla ämnen om man vill läsa på NA eller på Teknikprogrammet.
    Detta pga man på NA och på Teknik läser mycket matte, avancerat spår och i snabb takt - och detta SAMTIDIGT som man läser även svenska, engelska, idrott&hälsa mm., dvs alla andra ämnen också.
    Att lägga många timmar på sina studier är bra, men det räcker inte om man inte är snabb också. För det är ju ändå bara 24 timmar i varje dygn och man måste sova och göra annat än plugga. Om man är motiverad är bra, men man måste också HINNA göra alla uppgifter och skulle det krävas lång tid för en elev att ta till sig kunskaper, då kommer hen att halka efter och inte klara av programmets krav. Visserligen kan man fortsätta läsa även om man får F betyg i några kurser - men frågan är då: Vad ska man med låga betyg från Naturvetenskapsprogrammet till? Man blir inte behörig ens att söka till högskola och har inget yrke heller. Det kan bli återvändsgränd.

    Den allmänna rekommendationen är att om man har lägre betyg än C i matte från grundskolan, bör man nog helst avstå från att söka NA eller Teknik på gymnasiet.

    Du frågar om var antagningsgräns låg förra året till olika VO i Göteborg.
    Jag hittade 4 gymnasieskolor i Göteborg som erbjuder VO, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=23&orientation=&vocation=&variant=&county=V%C3%A4stra+G%C3%B6talands+l%C3%A4n&municipality_id=162&order=school

    Det är en mycket bra idé att söka till dem alla, men man måste prioritera, t.ex.
    man söker till den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-goteborg som första alternativet och till de resterande 3 skolorna som alternativ nummer 2, 3 och 4.

    Angående vad som "brukar krävas", så kan man inte svara t.ex. ang. Yrkesgymnasiet i Göteborg, den här skolan, alltså http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-goteborg - för att den är ny, startar till hösten. Det finns ingen historik för den skolan.

    Antagningsgräns kan ändras (av många olika anledningar) och det är därför ganska meningslöst att titta på de "gamla siffrorna" - utan det som vi rekommenderar är att man söker många olika alternativ och prioriterar sin favorit skola som alternativ nummer 1. Skulle man inte komma in på sitt första alternativ, står man i Reserv och kanske blir kallad senare.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare