RAWAND
    Hej,
    Jag läser Naturkunskap på vuxenutbildningen. Och jag vill veta vilka ämnen är bra att läsa som valfria kurser. Jag ska börja läsa Fy, Biologi och kemi och andra ämnen under våren. På sommaren har jag valt att läsa på distans - kurser: Samhällskunskap 1, Historia 1 och moderna språk :Kinesiska 1. Och min fråga är, är det bra att läsa kinesiska för att bli pilot? Jag gillar att läsa olika språk. Och är det lätt att få jobb i Sverige eller ett annat land?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rawand!

    Du är intresserad av yrket Pilot>>

    Det är en yrkeshögskoleutbildning>> man bör läsa i Sverige - för att bli pilot. Det finns olika sorters piloter, t.ex kan man bli Helikopterpilot>>

    Det är tyvärr inte så lätt att få jobb som pilot och kommer att förbli svårt, enligt den prognosen som Arbetsförmedlingen har gjort.

    Vilka behörighetskraven är för att komma in på en yrkeshögskoleutbildning till pilot, kan du se på den här sidan och om det blir andra starter beviljade på pilotutbildnignar (t.ex på andra orter än Klippan), kommer den info att läggas ut på www.yhguiden.se - där alla yrkeshögskoleutbildningar i Sverige presenteras.

    Du undrar också vilka valfria gymnasiala kurser är det bra att läsa om man vill bli pilot och jag skulle svara så här: helst mer matematik, fysik och engelska. Det krävs godkänt betyg i matematik 3, men om du kan - läs även matematik 4; det krävs godkänt betyg i fysik 1a, men om du kan - läs även fysik 2; och läs om du kan alla de gymnasiala kurser i engelska som finns, även 6 och 7.

    Andra språk är givetvis bra att kunna, oavsett om man blir pilot eller väljer något annat yrke>>>. Kunskaper i flera språk är alltid en merit, när man söker jobb.

    Vänligen

    Julia Syv

    • : Hej-
    • : Hej :: tack för svaret, vad är skillnaden mellan pilot och Trafikflygare?
    • Liselotte : Jag skriver svar till dig - som svarar på frågan i din kommentar.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Pilot är ett samlingsnamn på flera olika yrken: Helikopterpilot, Stridspilot (inom Försvarsmakten), Pilot för ett mindre privat flygplan och Flyglärare. Utbildning till flyglärare finns inom yrkeshögskolan, se här>>> och här>>

    En trafikflygare>> - är pilot på flygplan i den civila luftfarten som genomför flygningar på uppdrag av ett flygbolag. Trarikflygare är, alltså, ett av pilotyrken.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : tack så mycket
    • Liselotte : Jag är glad om mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till! L. ;)