Gustav

    Hej, Jag har gått handel på gymnasiet. Nu skulle jag vilja till nästa höst 2021 bli antingen golvläggare eller plattsättare, vuxenlärling. Jag skulle vilja läsa in teorin på distans och sedan göra resten som lärling. Hur går man till väga och när behöver man söka utbildningen när den är till nästa höst 2021? Hur lång utbildning teoretiskt är detta på och lärlingstiden?. Jag bor i Kalmar just nu men vet inte riktigt om jag är kvar här, spelar ishockey på elitnivå men vill ändå försöka utbilda mig inom något yrke.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,
    jag ser att det finns information om yrkesutbildningar till både Golvläggare och Plattsättare på webbplatsen för Kalmars vuxenutbildningen (komvux) - var god se kalmar.se/vuxenutbildning/kunskapsnavet och om du kontaktar studievägledning på komvux i Kalmar, bör de kunna ge mer information om sina egna utbildningar - på vilket sätt det går att läsa och om individuella anpassningar kan göras pga din unika situation.
    Det är till komvux i den kommunen där man är folkbokförd som man, som vuxen, söker läsa på gymnasial nivå.

    Yrkesutb. via Arbetsförmedlingen
    AF kan i vissa fall köpa yrkesutbildning. Man måste dock vara inskriven på AF. Man kan skriva in sig även om man studerar eller har jobb. Man förklarar i så fall om att studierna kommer ta slut inom kort och att man vill byta jobb. Eller att man söker extrajobb. Du får gärna fråga på AF om de kan hjälpa dig genom att köpa yrkesutbildning för dig. AF gör individuell bedömning och deras utbildningar går inte att söka "utifrån" utan AF mer eller mindre "placerar" på den utbildningen som de köper specifikt för dig.

    Bransch-utbildningar
    Det kan ibland finnas möjlighet att få hjälp med att hitta relevant utbildning - av den aktuella branschen, i detta fallet med hjälp av BYN - Byggbranschens Yrkesnämnd. Så vitt jag vet så kan BYN erbjuda läsa teoridel men samtidigt som man läser den ska man vara anställd på ett företag. Det företaget som vill anställa dig bör du hitta själv. Du kan fråga på alla byggföretag som har kollektivavtal eller "häng"-avtal. Jag tror det kommer bli ett nytt avtal från 1 juli 2021, är osäker på villkor i det avtalet då FRåGA SYV jobbar inte direkt med den typen av frågor. Ta gärna kontakt med BYN och ställ frågorna direkt till dem.

    Lycka till!
    Julia SYV