Timuchin
    Hej!

    Kolla runt på vuxenutbildningar och såg att de flesta är 200poängs utbildning som börjar 20 april o slutar 28 juni.

    De jag undrar är varför programmet är så kort? Får man godkännande diplom efter bara 2-3 månader?

    Mvh Tim

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Timuchin,
    det skulle underlätta mycket om du skickade en direkt länk till en hemsida där du hittade den info-, som du undrar över.
    Utan att veta exakt vad du har hittat, är det lite svårt, men jag skall ändå försöka förklara vad jag tror du har hittat och hur det ligger till. Om du går in på http://www.komvux.varberg.se
    så ser du en tabell - en gymnasial kurs med tillhörande antal poäng.
    De flesta gymnasiekurser är på 100 gymnasiepoäng = 100 undervisningstimmar + 100 självstudietimmar, dvs man läser en 100 poängskurs på 5 veckor på heltid.
    Om man börjar läsa 20 april och läser till 28 juni - så är det exakt 10 veckorsperiod, då hinner man precis med 2 hundrapoängskurser på heltid. Exempel på kurser är: Matematik 2b och 3b (100 p. + 100 p.). Du frågar varför "programmet" är så kort? Jag har svårt att tro att det är något program men skicka en länk till info- så skall jag se vad det är du hittade.
    Det kan ibland finnas någon så kallad Uppdragsutbildning på komvux eller på en folkhögskola - t.ex. "motivationskurs" eller utbildning till Svetsare som kan vara så kort som 7 veckor till och med, men då är det Arbetsförmedlingen som beställer en sådan kurs och väljer deltagare av arbetslösa inskrivna på AF med rätt tidigare kompetens: utbildning och arbetslivserfarenhet - som kan på så kort tid lära sig tillräckligt mycket för att kunna få jobb.
    Jag hoppas att jag svarade på din fråga men, som sagt, skicka direkt länk till info- som du undrar över, så skall jag se vad det är och försöker då förklara.
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte