Mathilda
    Är en 19 årig tjej som går sitt sista år på ett nationellt högskoleförberedande program i Eskilstuna, men har äntligen insett och börjat fundera på vad jag vill göra med mitt liv och framtid. Och det är lantbruk. I och med att jag under en tid har haft ett stort intresse för detta ämne då många i omgivningen min är relaterade till det, men har aldrig vågat prata högt för andra att jag vill vara en del av det själv. Har varit väldigt osäker, men på senaste tid har jag vågat mer och fått ett större intresse. Hjälper på en gård när möjligheterna finns och behövs. Därför har jag hittat en vuxenutbildning inom lantbruk riktat mot att bli djurskötare som är genom komvux och deras finansiering, på ett gymnasium, Stora Segerstad, Jönköping. Men i och med att det är genom komvux känns ansökandet svårare, och inte med säkerhet om jag blir accepterad. Jag har fullständiga betyg och som är höga i skalan, vilket gör det väl svårare att komma in på komvux? Dessutom har jag börjat fundera på naturbruksgymnasium (ex, Öknaskolan) igen, eftersom jag tidigare har tyckt att det har varit försent för mig att börja om. Men känner nu att mitt driv och motivation ligger i lantbruk, vilket har gjort att min studiemotivation och intresse för min nuvarande utbildning är väldigt låg och känner ingen glädje med det jag gör egentligen. Har inget intresse att studera vidare på högskola eller universitet. Det är lantbruk som tilltalar mig och dominerar i min hjärna, blir alltid glad. Men att det är sista terminen jag går och snart tar studenten så vet jag inte vad jag ska göra, har ångest av att jag har lagt nästan tre år på den nuvarande utbildningen och att ha tankar på att inte avsluta den gör mig ångestfull. Känns som att folk kommer döma en, förutom min familj som är medvetna om mina tankegångar. Dock känner att nuvarande utbildningen har jag inget intresse alls för och anser att student eller inte spelar ingen roll?....Mina tankegångar står mellan vuxenutbildning och naturbruksgymnasium, men såväl vilket av de är värt mer och bäst? En vuxenutbildning kopplad till komvux i 36 veckor eller naturbruksgymnasium i tre år framöver. Jag har förstått att året man fyller nitton är det sista året som man får ansöka på nytt till gymnasium eller har jag missförstått? Vet att studielån kommer troligen att tillkomma på båda parterna. Behöver gärna ett annat perspektiv på detta, tack!
    • Julia : Under vilket kalenderår fyller du 20 år?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mathilda,
    det är Mycket viktigt att veta om du fyller 20 år under kalenderåret 2020 eller nästa år, alltså 2021. Detta för att från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år hör man till Komvux och inte längre till ungdomsgymnasiet.
    Om du ej fyller 20 år under kaldendråret 2020 utan nästa år, 2021 - då har du fortfarande möjlighet att bli antagen till år1 på ungdomsgymnasiet. Du förlorar inget på att via Gymnasieantagningen göra Ansökan till år ett (första årskurs) på Naturbruksgymnasiet, och jag tycker du bör göra det. Då kan du bestämma senare - hur du gör... men du får inte genomgå hela år3 på din nuvarande utbildning, utan måste tyvärr hoppa av innan slutet på terminen (hur mycket innan terminen slutar är inte "reglerat" - för att tanken är ju inte att elever ska hoppa av gymnasiet precis innan de är färdiga... ).

    Du är intresserad av att läsa på Öknaskolan, om jag förstod dig rätt - och jag kan därför rekommendera att du tar kontakt med studie- och yrkesvägledare på den skolan och be om råd.
    Ang. söka yrkesutbildning på komvux - man gör ansökan till sin "hemkommun" (den kommunen där man är folkbokförd) och om det i hemkommunen ej finns den önskade utbildningen - då söker man till en annan kommun men det blir då en fråga om Interkommunal ersättning och hemkommunen kan svara "Avslag; finns inte ekonomisk möjlighet att köpa utbildning". Komvux har begränsade resurser och måste prioritera personer med kort utb.bakgrund; har man 3-årig gymnaisekompetens, har man inte "kort utb.bakgrund", och då kommer man väldigt långt bak i kön och i praktiken ej har möjlighet att komma in.  Dock är det inte förbjudet att söka och om man söker så har man alltid någon chans... om ens mycket liten. Så söka ska man till alla de alternativ som man är intresserad av, tycker jag.

    Andra möjligheter?
    Det finns ett antal eftergymnasiala yrkeshögskoleutbildningar som kanske kan bli av intresse för dig: var god se en lista på yhguiden.se/resultat?Education.text=&Category.
    Intressanta för dig utbildningar kan även finnas inom folkhögskola. Info om folkhögskolestudier finner du bl.a på framtid.se/studier/folkhogskola

    Kan man få jobba inom lantbruk utan relevant utbildning?
    Ja, det kan man få men inte med vilka arbetsuppgifter som helst.
    Om du hittar en arbetsgivare/lantbrukare som är beredd att anställa dig och lära upp dig på plats, "lära sig genom att göra". Givetvis är det bättre att ha relevant utbildning men du kan också se om du hittar möjlighet att bli anställd utan utbildning eller få gå på praktik (som t.ex Vuxen-lärling). Du måste själv hitta en arbetsgivare som är beredd att satsa på dig. Om du inte blir anställd direkt utan vill ha det "som praktik" blir det då aktuella frågor: ersättning till dig och försäkringar och eventuellt också ersättning till arbetsgivaren som ska lägga tid på att lära dig? Testa fråga Arbetsförmedlingen om det... svårt att ge ett generellt svar pga det kan spela stor roll om du kommer med i Ungdomsgarantin hos Arbetsförmedlingen och så kan det vara olika möjligheter i olika delar av Sverige.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!

    • : Är det möjligt att söka studielån om jag då skulle börja på ett naturbruksgymnasium igen? I och med att det är kostnader med att bo hemmifrån och sådant, något som du vet? Mvh, Mathilda.
    • : Mathilda. Kanske en dag om förhoppningsvis läsa lantbruk men du kände dig att du är väl insatt så kan du vidareutbildar dig till agronom, skogsmästare eller liknande eftergymnasialt utbildningar eller högskoleprogrammet.
    • Mikael : Exakt när fyller du 20 år?
    • : Jag fyller 20 under 2021.
    • Anna : Eftersom du fyller 20 år under året (kalenderåret) 2021, då får du påbörja komvux-utbildningar tidigast från 1 juli 2021 eller om du redan har Examensbevis eller Studiebevis (alltså bevis på att du genomfört 3-årig gymnasial utbildning) så får du börja läsa på komvux tidigare... men då har du redan "gymnasiekompetens" och blir väldigt lågt prioriterad till yrkesutbildningar på komvux. Yrkesutbildningar har mycket dyra platser och komvux måste ta in personer som endast har grundskolekompetens - i första hand; detta enligt Vuxenutbildningsförordningen...
    • Anna : Tack G för din kommentar. Men jag uppfattar det på det sättet att Mathilda inte vill läsa på högskolenivå. Så skriver hon i alla fall i sin fråga. All utbildning i Sverige på högre nivå är grundskola är frivillig.
    Läs alla kommentarer