Klara

    Hej! Jag undrar vad det finns för möjligheter att läsa webbutveckling i Berlin, utöver möjligheten att själv ansöka till en privatskola. Jag vet om att man kan påbörja en utbildning i Sverige och sedan studera vissa delar utomlands, men då krävs det väl att man först studerar en tid i Sverige innan man kan åka iväg? Jag vill gärna börja läsa till hösten.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara!
    det kan ev.finnas olika lösningar: t.ex om du läser en distansutbildning i Sverige, kan du under tiden bo utomlands, t.ex i Berlin. Titta t.ex på några yrkeshögskoleutbildningar som ges på distans - utbildning/lernia-yrkeshogskola/agil-systemutvecklare-i-java-och-javascript och en lista på yh-utbildningar på yhguiden.se/resultat?Category.id=1&Education.studyform%5B%5D=distance
    Om du vill läsa i bunden form, alltså på en fysisk skola i Berlin, då måste du hitta utbildning på egen hand, för att vi känner tyvärr inte att någon myndighet i Sverige har ansvar för att ge hjälp i alla hitta utbildningar utomlands. Inom Arbetsförmedlingen finns EURES-rådgivare, experter på olika länder, men deras jobb är att hjälpa till att hitta jobb i utlandet, inte utbildning. Du kan dock testa om du får hjälp av en EURES-rådgivare även med din fråga om utbildning i Tyskland (Berlin). Epostadresser du kan skriva till är - [email protected] Kontakspråk: spanska / kastiljanska (es), engelska (en), franska (fr), tyska (de);
    [email protected] Kontakspråk:  bulgariska (bg), engelska (en), tyska (de).

    Allmänt gäller: "Webbutveckling" är ett samlingsbegrepp som innefattar många olika "underavdelningar" t.ex kan man ha ett av yrken: front-end-utvecklare, net-utvecklare, php-utvecklare, applikationsutvecklare. Det kan därför finnas många olika utbildningar med olika innehåll även i en och samma stad, t.ex i Berlin. Utbildningarna kan finnas i olika former, från gymnasial nivå  till akademisk nivå. Privata utbildningar kan "lägga sig" på olika nivåer och det är inte alltid lätt att få klarhet i på vilken nivå de ligger och hur lätt det blir att få jobb efter en sådan utbildning. För att hitta rätt för dig utbildning måste du ha "bra informationsgrund" inom Data-IT frågor + mycket information om utbildningar kan finnas på tyska (eftersom du är intresserad av utbildningar i Berlin) - så det underlättar om du kan tyska språket mycket bra.

    Om du i framtiden vill bo och jobba i Berlin, så kan du fundera på att skaffa din utbildning i Sverige och söka jobb i Berlin sen. Inom många yrken är det fördelaktigt att ha utbildning från samma land där man sedan vill jobba, men just inom DATA-IT yrken är det så pass "internationaliserat" att det ofta inte spelar roll i vilket land man gick sin utbildning.
    Tips! försök få "personliga kontakter" t.ex med några webbutvecklare som jobbar i Berlin; fråga var de gick sina utbildningar. Fråga de arbetsgivare som anställer webbutvecklare i Berlin vilken utbildning de "tycker om", alltså med vilken utbildning de helst vill anställa.