Daniel
    I have finished IB Program, a Gymansiet program in English (I don't speak swedish yet but I want to learn now that I have time), at Per Brahegymansiet, Jönköping. Due to coronavirus, they cancel May exams and decided to evaluate us by other standards/methods, so I failed some of the subjects.
    I have done the retake during this week, but won't have the results until January. I want to keep studying but right now there is no way I have good enough grades to apply to any University, I'm not 100% on what I want to study but I am 100% sure I want to study.

    I have looked up on the Internet and I've seen that I can do "Komvux" or "Folkhögskola" but I'm not sure about the differences or what is best for me. I want to get the grades good enough so I can apply to an University next autumn. I am dedicated and I want to finish Gymansiet/mandatory subjects that I need as soon as possible and start University next autumn, hopefully.

    What should I do? Is there any good option that I should take?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    du skriver i din fråga om att du vill lära dig svenska språket. Jag hoppas du kan översätta mitt svar som jag skriver till dig nu.
    Utbildningar på högskolenivå i Sverige som ges på andra språk än svenska är inte då många. Majoritet av högskoleutbildningar i Sverige ges på svenska och då måste man ha kunskaper i svenska motsvarande godkänt betyg i kursen Svenska som andraspråk 3 (som är tredje kurs i svenska på gymnasienivå).
    Det är endast cirka en åttonde del av högskoleutbildningar på grundnivå som i Sverige ges på engelska.
    Om man är total nybörjare i svenska språket, börjar man med att läsa SFI, svenska för invandrare. När man är klar med SFI förväntas man ha kunskaper i svenska = årskurs 6 på grundskolan. Sedan läser man Svenska som andraspråk Grund och sedan svenska på gymnasial nivå: SAS 1, 2 och 3.
    Är den utbildning du vill läsa på högskolenivå på engelska eller på svenska?
    ***
    En mycket viktig fråga är: vill du bo och jobba i Sverige? I så fall är det bra (kanske till och med nödvändigt) att lära sig svenska och detta även om din högskoleutbildning ges på engelska (alltså med undervisningsspråk Engelska). Men om din plan är att gå utbildning i Sverige men flytta sedan till utlandet, då vill du kanske inte lägga så mycket möda på att lära dig svenska.
    Problemet att få gymnasiekompetens så du kan komma in på högskoleutbildning ligger också i att komvux eller folkhögskolorna brukar inte ge utbildning på gymnasial nivå på andra språk än svenska.
    Det är inte förbjudet att erbjuda utbildningar på andra språk än svenska men det görs sällan och de är svåra att hitta. På Komvux - måste du se i den kommunen där du är folkbokförd, vad som erbjuds.
    På folkhögskolorna - se information på framtid.se/studier/folkhogskola och folkhögskolornas gemensam webbplats www.folkhogskola.nu

    • : I'd like to study University in English, I don't mind moving to other part of Sweden if I can't study it here. Right now I can't speak Swedish, I only know some basic stuff and words
    • Anna : En mycket viktig fråga är: vill du bo och jobba i Sverige?
    • : Yes, that is my plan
    • Anna :

      Vänd dig till KOMVUX, kommunal vuxenutbildningen, i den kommunen i Sverige där du är folkbokförd. Om du svarar vilken kommun det är - kan vi förhoppningsvis ge dig ett bättre svar.
      Information om folkhögskolorna på engelska - folkhogskola.nu/eng

    Läs alla kommentarer