Ajamen

    Hi! I started this year IB program and it already feels that it isn’t my program so I am thinking to change the IB to Teknikprogrammet after I am done with the hösttermin and by the way i’ve Been here sweden about two years so I got 7 betyg from the grundskola but not The swedish language betyg although I did hardwork and I was so near to get it any way my question is when I gonna to change to the teknikprogrammet in Christmas with my hösttermin betyget will my grundskola betyg will influence me?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du vill läsa på gymnasiet med undervisningsspråk Svenska, måste du ha godkänt betyg i svenska från grundskolan (år 9, vårterminen).

    • : Kan jag inte läsa svenskan vid sidan av teknikprogrammet?
    • : Nu läser jag i ettan (IB) (hösttermin) : Biologi 1 , matte 1c, samhällskunskap 1b , idrott och hälsa 1 , Engleska 5, historia 1b , Men inte svenska 1
    • : Jag vill att byta programmet till TE för att jag är duktig på matte och jag trivs inte längre här på IB programmet
    • Mikael : Svenska 1 (första gymnasiekurs) baserar sig på Svenska grund. Om man saknar kunskaper motsvarande godkänt betyg i Svenska grund, har man inte de förkunskaper som krävs för att läsa Svenska 1 och man har inte heller förutsättningar att läsa andra gymnasiala kurser med undervisningsspråk Svenska, tyvärr.
    • Mikael : Det är bra att du är duktig på matematik! Du kan läsa vidare - med hjälp av www.matteboken.se
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    mitt råd till dig är att du läser svenska så snabbt du kan. Om du har planer på att bo och jobba i Sverige, behöver du kunna svenska så bra som möjligt.
    Om du, däremot, har andra planer - att bo, studera och jobba i andra länder, då kanske du kan försöka klara dig utan att kunna så mycket svenska, men då är utbildningsmöjligheter i Sverige starkt begränsade (detta på grund av att de flesta utbildningar i Sverige har svenska som undervisningsspråk).

    Det går inte att bli antagen till något nationellt svenskt gymnasieprogram utan att ha lägst E betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk från vårterminen i år 9 på grundskolan (den så kallade "svenska grund", där "grund" står för "grundskola").

    Mitt förslag:
    om du absolut inte vill stanna på IB, försöka byta till Språkintroduktion där du kan läsa svenska som andraspråk (SAS) och även andra ämnen. Försök lära dig så mycket svenska du kan så snabbt du kan. Bra om du får högre betyg än bara E i svenska som andraspråk grund (SAS grund).
    Och så söker du till teknikprogrammet till nästa höst; du måste, förutom svenska, ha godkända betyg från fler ämnen också. För att bli behörig till Naturvetenskapsprogrammet (NA) eller Teknikprogrammet (TE) krävs att man har godkända betyg i biologi, fysik och kemi samt i minst sex andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik. Alternativt att de det görs bedömning att du har motsvarande kunskaper från andra utbildningar, till exempel från utbildningen utomlands.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Mikael syv