Alexandra
    Hej, jag ser ofta att det står att det är tillåtet att ta in obehöriga på yh utbildningar. Men jag undrar då vilka utbildningar som faktiskt gör det? Har inte sett någon öht. Är det så att det gäller restplatser?

    Jag vill alltså veta vilka utbildningar som faktiskt skulle kunna ta in någon som inte har behörighet...

    För det är väl så att till universitetet kan man söka in genom "en annan väg" , arbete och vissa kurser - men det är inte giltig behörighet till yh, utan bara universitet om jag har förstått detta rätt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexandra,

    varje yrkeshögskoleutbilkdning har upp till ca 35 platser (ibland färre platser) för varje utbildningsstart. YH vill fylla in alla sina platser med "de bästa sökande" som kommer klara av utbildningen och få jobb efteråt. Vilka som är de "bästa" sökande avgörs när ansökningsperioden är slut och man ser vilka som har sökt. i första hand satsa man på behöriga med relevant arbetslivserfarenhet, men de kanske söker till många olika yh och även samtidigt till andra utbildningar: på högskolor, på folkhögskolor, utomlands och hos privata skolor.. eller så får de jobb och ej vill ta sin utbildningsplats, som de får genom besked ANTAGEN. och då kallas folk från Reserv i så fall. Det går alltså ej på förhand säga vilka yh som skulle kunna ta in obehöriga. Man får söka alla de utbildningar som man är intresserad av och när ansökningsperioden är slut tittar man på vilka som har sökt.
    Mvh

    L.

    Liselotte