Simon
    Hej, undra om man kan söka till en yh utbildning om man är under 18 år och då med ingen gymnasieexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    SÖKA kan ingen förbjuda dig att göra; att du blir antagen är dock mycket tveksamt. Just GymnasieEXAMEN behöver man inte nödvändigtvis ha, men att man ha läst på gymnasiet i 3 år brukar krävas, även om man då kanske inte fick godkända betyg i alla kurser.
    Du förlorar inget på att söka. Och du kan söka till många olika yh samtidigt.
    Varje yrkeshögskoleutbildning har ett bestämt antal utbildningsplatser; om många behöriga söker, finns det ingen plats att ta in obehöriga. Om det finns några platser som inte upptas av behöriga, och om yh-personal samtidigt gör bedömning att just Du kan, trots avsaknad av fullständig gymnasiekompetens, kan klara av utbildningen, kan de i så fall ta in dig, så sök! och Lycka till!

    Och hela utbudet av yh finns på www.yhguiden.se
    ANNA