Elin

    Hej! Jag går sista året på samhällsvetenskapliga linjen och jag funderar att gå på politicies kandidat programmet till hösten. Utbildningen verkar mycket intressant men jag är fortfarande lite osäker på vad man kan jobba med efter utbildningen. Vad kan man jobba som?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    den utbildning du är intresserad av är mycket "bred", alltså finns möjlighet att både vidareutbilda sig, t.ex genom att söka till utbildningar på avancerad nivå, t.ex masterprogrammet i politik (Politices masterprogram) eller masterprogrammet i Freds- och konfliktstudier.

    De f d studerande arbetar idag bl.a som säkerhetsstrateger/säkerhetspolitiska analytiker, departements- och ambassadsekreterare, konsulatassistenter, journalister, pr-konsulter, finansanalytiker/financiella rådgivare, biståndsarbetare (ofta i så fall som tjänstemän i biståndsorganisationer), utredare och forskare.

    Arbetsgivare för personer med examen från Politices kandidatprogrammet finns idag inom departement och myndigheter, på intresseorganisationer, som anställda hos kommuner och landsting, men även inom den privata sektorn och vid internationella organisationer med verksamhet både i Sverige och utomlands. Det finns även exempel på att kunna arbeta inom journalistik och media.

    Eftersom politices kandidat programmet ger bl.a grund för vidareutbildning, ex. på Diplomatprogrammet, kan man därför satsa på en karriär inom diplomatí - se exempel när en person kom in på diplomatprogrammet och berättar om det: lu.se/alina-mattisson-lax-blivande-diplomat

    och ett andra exempel på vad man kan göra efter det programmet:

    som Enhetschef på en Myndighet - se kau.se/frida-kullander-alumn-politices-kandidat

    som Utvärderare av EU-projekt - se liu.se/artikel/emma-tidigare-student

    eller som Hot- & riskhandläggare på Kansliet för krishantering vid Justitiedepartementet, Regeringskansliet: lu.se/lubas/alumn-shafagh-elhami