Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus!

    de "fotbolls-yrken" jag kan komma på är i första hand >>proffsidrottare/fotbollsspelare och sedan

    >>bloggare om man bloggar om fotboll;

    författare>>, om man skriver böcker om fotboll;

    Fotbolls-journalist>>;

    Programledare>> om man leder fotbolls-program;

    Radiopratare>> - om man pratar om fotboll;

    Sportkommentator>>;

    Sportvideoanalytiker>>;

    Videoreporter>> - om man rapporterar om forboll;

    Idrottsmassör>>
    Idrottsmedicinare>>
    Idrottslärare>>
    Idrottstränare>>
    Idrottskonsulent>>
    Idrottsvetare>>

    Sportagent>>

    Kommer du själv på fler fotbolls-yrken - hör gärna av dig!

    Hälsningar

    Mikael syv

    Hej igen,

    En bra utbildningsgrund för den som vill satsa på att bli en sportagent >> är att skaffa sig någon form av eftergymnasial utbildning inom marknadsföring. Lämpliga utbildningar kan finnas inom Yrkeshögskolan. På gymnasiet kan man gå ett valfritt program, men det är fördelaktigt att lära sig mycket om ekonomi och marknadsföring, därför är Ekonomiprogrammet>> att föredra framför andra gymnasieprogram. Genomsnittlig lön för en sportagent är, enligt våra uppgifter ca 32500 kr/månad för närvarande; dock är det stor variation inom lönerna... man kan tjäna mycket mindre eller mycket mer. :)

    Sportkommentatorer>> har olika utbildningsbakgrund, t.ex kan man vara utbildad Journalist/reporter>> men kan också ha en annan utbildningsbakgrund. Många sportkommentatorer är före detta "aktiva", dvs f d profesionella idrottare. Och det finns inte någon tillförlitlig lönestatistik inom det yrket. Om du hittar själv, var god hör av dig till oss och dela med dig av info! :)

    • : tack för svar jag undrar hur blir man en sportagent? vilken utbildnings krävs? och vad får man för lön? jag undrar samma sak med sportkommentator
    • Mikael : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig. :)