Henke

    Hejsan, Om man endast är intresserad av att tjäna mycket pengar, vilken utbildning rekommenderar ni då? VD:ar och investerare tjänar mest tror jag, så vilken utbildning ska man gå för att bli VD t.ex? Tack på förhand för svar, Mvh, Henke

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Enligt CSB, är det inom följande yrken som man - i Sverige - haft högsta löner året 2021:
        Chefer inom bank, finans och försäkring
    General-, landstings- och kommundirektörer
    Mäklare inom finans
    VD
    Ekonomi- och finanschefer
    Specialistläkare
        Informations-, kommunikations- och PR-chefer
    Forsknings- och utvecklingschefer
    Driftchefer inom bygg, anläggning och gruva
    IT-chefer
    Piloter
    Klinik- och verksamhetschefer inom hälsa och sjukvård
    Flygledare
    Försäljnings- och marknadschefer
        Personalchefer
    HR-chefer
        Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet
    Professorer
    Förvaltnings- och planeringschefer
    Chefer inom samhällsservice.

    Vad gäller yrket VD...
    det finns ingen specifik utbildning som förbereder för att bli VD
    Man kan bli VD med olika utbildningar i bagaget men det finns inte några garantier (oavsett utbildning) på att bli VD.  Många nuvarande VD är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller Statsvetare, men det finns också exempel på att VD har andra utbildningar t.ex kandidatexamen i Ekonomi, i Internationella Relationer eller i Internationella Affärer. Att ha gått ledarskapsutbildning eller kurser i arbetsrätt, konflikthantering och coachande ledarskap är en klar fördel om man drömmer om att en dag bli en VD.

    Studie- och yrkesvägledare