Tobias

    Snart börjar jag gymnasiet, jag har sökt till el och energi programmet under inriktningen dator och kommunikationsteknik. Min fråga är, vad ska jag göra efter? Vilka olika yrken kan jag få om jag går en 3-års högskoleutblidning? Just nu är allt väldigt flummigt!

    Bör tillägga att om jag lägger till ett par lektioner så kan jag göra mitt program till högskoleförberedande!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias,
    ja, du har rätt: alla elever på yrkesprogram har rätt att läsa upp till svenska 3 och engelska 6 och om de får godkända betyg, får de GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier. Saken är dock, den att de flesta högskoleutbildningar kräver också Särskild behörighet, ex. om du vill komma in på Civilingenjörsutbildning, kommer du behöva även skaffa dig godkända betyg i Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1 (och kemi och fysik läses inte på yrkesprogram och inom matte läser man matematik 1a på yrkesprogram, dvs man behöver fylla på med 3 mattekurser).

    Efter gymnasiet finns det väldigt mycket Olika utbildningar - inom Olika skolformer ... ex. inom Yrkeshögskola, på Folkhögskolor, Privata utbildningar och så kan man också många ggr gå fortbidlning på en arbetsplats som arbetsgivaren står för.

    Kika gärna på Gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Om det är så att du redan nu vet att du vill Läsa mer eftergymnasiet (och inte börja jobba snarast möjligt) - är det givetvis bra om du läser kurser för Grundläggande behörighet (svenska och engelska), men jag vill råda dig att även läsa så mycket matematik som möjligt.
    Den obligatoriska kursen på yrkesprogrammen är Matematik 1a. Försök, om du kan - läsa sedan Matematik 2a och helst också Matematik 3b.
    Många olika Datakurser, ex. Programmering och Tillämpad programmering - är också mycket bra att läsa, om din skola har möjlighet att erbjuda dem.

    I din fråga nämner du 3-årig högskoleutbildning. Det finns tusentals olika tre-åriga högskoleutbildningar. Högskoleingenjörsutbildningar är på 3 år. Men även Fastighetsmäklarprogrammet och Sjuksköterskeprogrammet och även "min utbildning" SYV-programmet är också den på 3 år.
    Utbildningsutbud förändras ständigt. Utbildningar kan bli längre... det är inte ovanligt att en extra-termin läggs på. Behörighetskraven förändras också... Exakt vilka utbildningar med vilka behörighetskrav som kommer att finnas för dig att söka efter gymnasiet, vet ju ingen idag (på 3 år år kan mycket hända).

    De tips jag kan ge dig är att du:
    - kikar på många olika yrken på www.framtid.se - detta för inspiration och för "allmän kunskap" om vilka yrken som finns idag, men nya yrken tillkommer... ex. fanns inte för bara några få år sedan - https://www.framtid.se/yrke/dronarpilot och https://www.framtid.se/yrke/hologramutvecklare

    - försöker ha 100%närvaro i skolan och så bra betyg du kan i alla kurser du läser

    - besöker regelbundet följande hemsidor: www.studera.nu - högskolornas gemensam hemsida; www.yhguiden.se - allt om yrkeshögskoleutbildningar; www.framtid.se - info om yrken.