Kübra

    Hej, Jag heter Kübra, går andra året på sambeteende samt har två år kvar till att söka univeristet/alternativt högskola. Jag är en person som brinner för samhällsvetenskap och för att träffa och prata med människor, vilket givetvis är anledningen till varför jag val just sambeteende. Jag har även toppbetyg samt fokuserar på en utbildning längre än 3 år (4,5-5 år) Frågan är vad för universitetsutbildning jag bör läsa efter gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du har ännu 2 år på gymnasiet och kan därför söka till eftergymnasial utbildning först till hösten 2021 och utbildningsutbud kan förändras... så, de programmen som finns idag kanske inte finns då och nya program kan dyka upp.
    Kika därför på Yrkespresentationer då, i stället för de utbildningar som leder till yrkena. Du kan börja med Psykolog och med Beteendevetare och sedan titta på de "liknande yrken" - längst ner på https://www.framtid.se/yrke/beteendevetare.

    Psykologprogrammet läser man i fem år; det är en mycket populär i Sverige utbilding men om du har höga betyg, så kanske du har goda chanser att komma in. Psykologer kan jobba på olika arbetsplatser och med lika olika arbetsuppgifter men de samtalar med människor och gör utredningar och bedömningar, och skriver också utlåtelser.