Kimia
    Hej,
    det är så att jag har inte hittat utbildningar inom läkemedelsindustri,på studera.nu,så jag vill veta vilka yrken/utbildningar det finns,inom den branschen.
    Och så undrar jag hur man blir läke&livsmedelestekniker efter VO?,och så vill jag veta om yrket.
    Kan man bli läkemedelstekniker? ,eller vilka andra utbildningar finns det dä man tillverkar läkemedel?.

    Väldigt tacksam i förhand!
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    Läke & livsmedelstekniker är en yrkeshögskoleutbildning, se presentation på http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/lake-och-livsmedelstekniker
    Behörighet till den utbildningen är Behörighet till yrkeshögskolestudier samt Matematik 2, Kemi 1, Naturkunskap 2 alternativt motsvarande kunskaper, förvärvade i arbetslivet eller på ett annat sätt. Då Kemi inte läses på Vård & omsorgsprogrammet kanske måsta du komplettera med den kursen på komvux efter gymnasiet. Gå prata med SYV på din skola om du skulle kunna läsa kurser för behörighet till Läkemedelstekniker - bl a Kemi 1 - som en kurs inom Individuellt val.

    Du som är intresserad av Läkemedelsindustrin kan med fördel kontakta Läkemedelsakademin där det finns specialkunskap om just den branschen. E-post:
    [email protected]

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA SYV
    • : Tack!,är det bara läke&livsmedelstekniker inom läkemedelsindustri?Mvh
    • Anna : Det är den Yrkeshögskoleutbildning som finns sökbar nu. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar förändras ständigt eftersom de följer arbetsmarknaden och får lov att starta enbart om bedömningen är att jobb kommer att finnas inom just den branschen. Det gäller att kika in på www.yhguiden.se lite då och då - i alla fall ett par gånger om året minst. Mvh ANNA SYV