Maria
    Jag går andra året i gymnasiet, men är ganska säker på att jag lär snitta på 14-15 i merit. Vill egentligen bli journalist, men antagningen är för hög. Min fråga nu är: vilka yrken finns det inom psykologi/samhällsvetenskap/sociologi eller liknande där jag med stört sannolikhet kan komma in. OBS! Bor i Stockholm/Huddinge.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Journalist kan man bli även utan högskoleutbildning- det är ett icke-reglerat yrke.
    Vart antagningsgränserna hamnar vet ingen på förhand, och för nya utbildningar finns ingen statistik att titta på bakåt i tiden. Utbildningsutbud till högskoleutbildningar i Sverige fastställs till mitten på mars, ännu vet man inte säkert vilka utbildningar som blir sökbara till hösten 2021.

    • : Tack för svar. Läste att en SYV skrev att merit poäng också läggs på mina exempelvis 15p. Alltså jag har läst tyska 3 tror jag bara som ger merit men fick bara E. Kommer 1,5p då läggas på eller har jag förstått fel?
    • Milla :

      Kika gärna på gymnasieguiden.se/merit - du kommer där att se att 1,5 meritpoäng för man på mod.språk 3 Och 4, alltså för 2 kurser, sammanlagt. För mod.språk 3 får du + 0.5 meritp. och betyget i mod.språk3 kommer även räknas in i ditt jämförelsetal, så om du har cirka 15.0 i jämförelsetal blir E i mod.språk3 "minus 0.2" så ditt nya jämförelsetal blir då endast 14.8 men så plussar man på 0.5 som meritp. så blir ditt meritvärde 15.3.

    • : Tack så mycket för dina svar Milla! Förstår verkligen inte merit systemet dock - så himla komplicerat. Bad min SYV förklara lite och blev helt snurrig:(
    • Milla :

      gymnasieguiden.se/informeras/merit finns en ganska så klar sammanfattning. Väldigt kort kan man säga att man räknar först snittbetyget på alla kurser som ska räknas in (och här ingår även kurser som ger meritpoäng), sedan plussar man på självaste meritpoängen, som max kan uppgå till 2.5.
      På så sätt kan högsta meritvärde bli 20.00 + 2.5 = 22.5 (det är alltså om man har alla A-betygen i sitt examensbevis + max antal Meritpoäng).
      Det finns annars många "detaljer" t.ex att betyget i gymnasiearbete räknas inte in. Och om man har U-kurser (utökat program) då blir det krångligt... vilka kurser som ska räknas in. Men för allra flesta som läser ett vanligt program, ej utökat, så blir det inte så krångligt, utan alla betyg, förutom gymnasiearbete, som ingår i examensbeviset räknas snitt på (som heter Jämförelsetal). Sedan, om man har några meritpoäng, och det är inte säkert man har de... det är om man har eng7, mod.språk3 och högre eller mattekurser som är högre än vad "din" högskoleutbildning kräver, som man har MERIT (extra)-poängen... då plussas dem på, och så får man fram MERITVÄRDE. Det är med meritvärdet som du konkurrerar om plats på högskola-universitet i Sverige.

    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    du får gärna kika på många yrken på Framtid.se/yrken
    Det finns väldigt många yrken inom de områden som du är intresserad av, nämligen inom psykologi/samhällsvetenskap/sociologi. För konkurrens till högskoleutbildning kan du göra högskoleprovet.
    Men utbildningar finns inte endast inom högskola/universitet men även inom andra skolformer bl.a inom yrkeshögskola. Kika på några exempel på yh-utbildningar, nedan:
    gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    nackademin/social-media-manager-distans
    teknikinformator-malmo-hermods
    xenter-botkyrka/livesandningsspecialist

    Studie- och yrkesvägledare