Emilia
    Hej!

    Jag har en kompis till mig som är några år äldre och ska snart välja till gymnasiet. Hon har problem med att välja och tycker det är svårt. Hon vill gärna veta vad hon vill bli innan hon väljer gymnasium därför det blir lättare då.

    Därför skulle det var sjukt snällt om ni kunde skriva ned yrken där man skriver mycket. Gärna nyhetsrelaterat eller om samhället. Hon gillar yrken som det handlar mycket om samhället och vad som händer i världen, världsproblem etc. Hon gillar samhällskunskap väldigt mycket. Tycker väldigt mycket och vill gärna förändra. Hon vill ha ett jobb där man kan förändra och att man känner att man gör en insats. Hon vill ha ett jobb med mycket kreativitet och fartfylldhet (men inte för mycket). Hon älskar att prata. Men det viktigaste för henne är nog mest skrivandet och ett jobb som är samhälls relaterat (mycket samhällskunskap i). Men kreativiteten är nog bara ett plus! Hon gillar att komma till ett jobb och inte veta vad denna dag kommer bära åt. Hon gillar inte att det är samma hela tiden men kan gilla vissa rutiner ibland.

    Hon gillar att intervjua folk. Hon är också väldigt noggrann. Hon vill gärna ha ett jobb där man reser mycket men inte för mycket, mestadels ska det vara i Sverige. Hon vill ha ett jobb med ganska hög lön och ett jobb där man måste gå i högskolan för. Hon älskar att skriva debattartiklar och noveller..

    Hon vill ha ett jobb med mycket fartfylldhet, spänning, resor, känna att man gör en insats, prata mycket, samhällsrelaterat, kreativitet och att man skriver mycket.

    Skriv alla yrken du kommer på förutom journalist för det vet hon redan, det är ett utav förslagen på yrken hon har. Men allt annat tack!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia,
    utifrån din beskrivning, så kan jag komma med följande förslag på yrken:
    Jurist /åklagare, advokat/
    Lärare
    Politiker
    Författare
    Biståndsarbetare.

    Jag råder också att du tittar in på http://www.framtid.se/professions/ och bläddrar igenom en lista på yrken - kanske hittar du ngt. intressant där.
    Marknadsförare - http://www.framtid.se/profession/marknadsforare/ kan det vara av intresse?

    Förändringar på arbetsmarknaden sker oerhört snabbt ibland och det är mycket möjligt att din kompis kommer att ha ett yrke om några år, som idag ännu inte finns, som kommer att uppstå inom kort tid framöver?

    Om man startar eget, http://www.framtid.se/starta-eget-tips-fran-bazaren/ kan man utforma arbetsuppgifterna så som man själv tycker om.

    Jag skall samråda med kollegorna och i fall vi kommer på några fler förslag, hör vi av oss.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV