Hej Carina!
    Vilken intressant fråga du ställer! Jag tycker det är bra om man kunde ha färdiga listor på t.ex yrken som kombinerar på det sättet som du efterfrågar, men det finns stora svårigheter här... "kombinerar" är det då i procent av arbetstiden? Om man t.ex sitter stil 90% och rör sig 10% är det ju ändå en kombination men inte en lika, eller "rättvis" kombination... ska det vara 50-50 att man rör sig hälften av tiden (exakt)? eller går 49% av tiden också bra... och är det OK med 48%? ... och så vidare? Var går gränsen, så att säga?
    En annan svårighet ligger i att det kan se mycket olika ut på olika arbetsplatser och yrken förändras också över tid.
    Jag har alltså mycket svårt att själv få fram en sådan lista som du efterfrågar och jag känner tyvärr inte till var jag skulle kunna hitta en sådan lista. Om du själv hittar, får du gärna tipsa oss!
    Men jag vill göra mitt bästa och försöka ändå hjälpa dig genom att ge några exempel på yrken och förklara hur jag tänker kring dem.
    Bibliotekarie - i "min värld" är det både stillasittande men också rörligt jobb (bibliotekarien flyttar böcker, går bland hyllorna och letar efter böcker som hamnade på fel plats; hen kan också behöva sträcka sig för att nå upp till högre hylla och böja sig ner för att hantera böcker på nedersta hyllan);
    Växtskötare - vid förflyttningar mellan de arbetsplatserna där uthyrda växter finns sitter hen i bilen, men vid ankomst till en arbetsplats är det mycket rörelse när växterna ska tas om hand;
    Idrottslärare - här kanske inte behövs ngn förklaring utan det är uppenbart att hen rör sig i jobbet men också sitter stil när hen rättar de teoretiska proven, deltar i utvecklings- och betygssamtal med eleverna, i möten med kollegorna och föräldramöten.