Mikael SYV på FrågaSYV

    Se info på >>yrke/samhallsplanerare där det ges exempel: man kan få jobb på Trafikverket och i olika projekt ... Medellön är idag på ca 40000kr/månad; som nyutexaminerad kan man idag få allt från 25000kr till 32000kr.

    Bra om du också söker info på högskolornas hemsidor: där samhällsplanerare utbildas, det kan där ges exempel på vad man kan jobba med efter examen.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maroun, jag tillfrågade en sakkunnig och fick nu hans svar, som du kan läsa här nedan, hoppas det blir till hjälp!;)

    *************

    Hej !

    Vanliga arbetsuppgifter för samhällsplanerare är projektledning och utredning. Titlar kan då vara exempelvis projektledare och utredare men det finns mång, många fler, som planeringssekreterare, departementssekreterare, översiktsplanerare, konsult, handläggare, GIS-samordnare, infrastrukturstrateg och olika chefstitlar som samhällsbyggnadsdirektör, trafikdirektör och sektionschef. Arbetsmarknaden är bred och varierande. Jobb finns såväl inom den offentliga sektorn (exempelvis kommuner, landsting, länsstyrelser, statliga verk och departement) som i privata företag samt lobby- och intresseorganisationer. Arbetsuppgifter för samhällsplanerare finns på alla samhällsnivåer. Exempel på arbeten och titlar finns bland annat på http://humangeo.su.se/english/education/courses-and-programmes/second-cycle/programmes/master-s-programme-in-urban-and-regional-planning-120-hecs#degree och lite längre texter om tidigare samhällsplanerarstudenter på http://humangeo.su.se/utbildning/arbete-karri%C3%A4r/tidigare-studenter/anna-modin-utredningssekreterare-sverigef%C3%B6rhandlingen och

    http://www.humangeo.su.se/utbildning/arbete-karriär/tidigare-studenter/veronique-larsson-exploateringsingenjör-tyréns-1.306283

    --

    -----

    Skickat från min iPhone

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Fysisk panering är ett ganska brett fält inom samhällsbyggnadssektorn med många offentliga och privata aktörer. De främsta offentliga arbetsgivarna är kommunernas planavdelningar men även länsstyrelserna. Inom privat sektor är det de stora konsultbolagen inom samhällsbyggnad som WSP, Tyréns, Sweco mfl som anställer planerare. Eftersom det är brist på bostäder och arbetskraft i stort sett hela Sverige är arbetsmarknaden för planerare god.

    Annars är vanliga yrkestitlar:
    Samhällsplanerare, planingenjör, planarkitekt, trafikplanerare, detaljplanehandläggare, översiktsplanerare, utredare inom fysisk planering osv. Kommuner och företag bestämmer själva titeln och vilken utbildning som krävs för att kunna arbeta. Det är inte nödvändigtvis så att alla planarkitekter har en arkitektutbildning att ingenjörer har en ingenjörsutbildning.

    Högskoleexamen finns på både kandidat- och masternivå. Där finns det generellt sett tre typer av utbildningar: (1) De som grundas i kulturgeografi och som kan läsas på de flesta universitet, ofta kandidatexamen i kulturgeografi med någon sorts inriktning mot samhällsplanering. Dessa tenderar att mer rikta sig mot utredningsarbete och översiktsplanering. (2) Tekniskt inriktade utbildningar med inriktningar mot planering på de tekniska högskolorna. En "Väg- och vatteningenjör" kan exempelvis jobba som trafikplanerare. (3) Arkitektutbildningar där Blekinge tekniska högskola utmärker sig eftersom de läser direkt mot planarkitekt. Det finns även andra utbildningar som har en tydligt yrkesinriktad utbildning som väger ihop olika ämnestraditioner exempelvis Högskolan i Gävle som kombinerar fysisk planering med geografi och GIS.

    Med vänlig hälsning

    Studievägledare :)