I
    Hej
    Jag vill börja komma in på Lokförare utbildningen eller nått annat yrkesprogram till hösten men problemet är att jag har ingen fullständig gymnasiexamen. så jag undrar finns det Yrkes utbildningar som inte kräver Gymnasie examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    "Yrkesutbildning" är ett samlingbegrepp, som samlar diverse olika utbildningar i olika skolformer. Om du menar YRKESHÖGSKOLA - www.yhguiden.se - då får yrkeshögskola göra undantag och kan ta in även obehöriga, men det finns ingen garanti på att komma in (även om man är behörig). Du får söka alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av och har viss chans att komma in, även om du inte är behörig.

    Yrkesvux
    Inom komvux finns yrkesutbildningar på gymnasial nivå. Förkunskaper inför de utbildningar är Grundskolekompetens. Exempel på yrken som man kan utbilda sig på komvux (inom yrkesvux): Undersköterska, Elektriker, Bussförare, Byggnadsarbetare. För info om vilka yrkesutbildningar finns i din kommun, vänd dig till personal som jobbar på komvux i den kommunen som du är folkbokförd i.

    Studie- och yrkesvägledare