Louise

    Hej! Om man har påbörjat ett yrkesprogram på gymnasiet, låt säga inom barn och fritid, men lyckades inte få betyg i tillräckligt många ämnen och fick ut ett studiebevis. Kan man då välja att läsa ett annat gymnasieprogram på Komvux, t.ex. Samhällsvetenskap/humaniora istället för barn- och fritidsprogrammet? Eller måste man fortsätta läsa det program man tidigare påbörjat då ett studiebevis finns utfärdat sedan tidigare? Mvh/Louise

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,
    från 1 juli 2021 finns på komvux följande examina att läsa mot:

    Yrkesexamen (mot ett visst yrke) i vilken även kurser som krävs för behörighet till svenska högskole-universitetsutbildningar får ingå, så att man blir behörig till både yrkeshögskoleutbildningar och till vissa universitetsutbildningar;
    och två stycken de så kallade "högskoleförberedande examina": i område Naturvetenskap-Teknik respektive Samhälle-Humaniora.
    **********
    Vilken examen du kommer läsa mot på komvux - beror på:
    - vilka kurser du redan har godkända betyg i;
    - vad dina planer för tiden efter gymnasiet är (t.ex om du vet vilken eftergymnasial utbildning du siktar på, eller vilket yrke du vill jobba inom direkt efter komvux-examen);
    - samt vilka kurser eller kurspaket som komvux i din kommun har i sitt utbildningsutbud.
    Att man på komvux läser mot examen från BF eller från ett annat yrkesprogram betyder absolut inte att man ej ska kunna direkt efter examen söka till både yrkeshögskola och till många universitetsutbildningar (detta för att du ska få ta in kurserna för högskolebehörighet in i ditt yrkesexamen).

    Det är ganska flexibelt vilka kurser som får ingå i komvux-examen, och från 1 juli 2021 blev det ännu mer flexibelt men helt fritt är det inte. Vi rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    I planeringen mot examensbevis på komvux brukar man utgå (bygga på) de kurser i vilka man redan har godkända betyg + tar hänsyn till vad personen vill göra efter gymnasiet. Det finns fördelar i att sikta på yrkesexamen, i stället för "högskoleförberedande" examen för att yrkesexamen kan ge mycket bredare grund, då man ska både kunna ta jobb direkt och söka till samma eftergymnasiala utbildningar som man ska kunna göra med högskoleförberedande examen.

    Fundera på följande: om du på komvux kan läsa mot yrkesexamen som Barnskötare, Undersköterska eller Yrkesförare, t.ex bussförare och i ditt examensbevis även tar in kurser som ger dig behörighet till den eftergymnasial utbildning som du senare vill söka till. Genom att få bevis på att du kan ett yrke, har du sedan en bra grund inför framtiden: du ska kunna ta jobb direkt efter examen från komvux eller få extrajobb/sommarjobb vid sidan av dina eftergymnasiala studier, vilket ger både inkomst/lön och mer arbetslivserfarenhet.
    Har man examen som undersköterska, är man även behörig till ett ganska stort antal yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrken som Tandsköterska, Specialistundersköterska, Steriltekniker, Apotekstekniker och Med.sekreterare.
    Har man examen som barnskötare, är man behörig till yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrke Specialistbarnskötare.

    • Louise :

      Hej igen,

      Tack för ditt svar. Men om man har gått samhällsprogrammet på gymnasiet och fått studiebevis, och nu hellre vill läsa barn- och fritidsprogrammet på Komvux då det intresserar mer, är det okej då?

    • Anna : Det beror på.. lite. För det första, så kanske komvux i den kommunen där man är folkbokförd inte i sitt utbud har kurser ut Barn- och fritidsprogrammet och i så fall blir det en fråga om Interkommunal ersättning (dyrt för komvux i den egna kommunen och lätt att neka sökande på den punkten). För det andra - om det fattas väldigt lite, t.ex endast fem veckors studier på heltid för att få 100p.till /endast/ och efter det kan komvux direkt utfärda examensbevis från Samhälle-Humaniora, så är det mycket billigare för komvux att neka ta in på yrkeskurserna och hänvisa till den snabbaste vägen mot examensbevis. Det finns alltså inte någon garanti på att läsa ngn kurs på komvux på högre nivå än grundskola, över huvudet taget. Oftast går det att få plats på kurserna men ngn garanti finns inte. Prata med komvux i den aktuella kommunen.