Riham

    jag har ett gymnasieintyg för att jag inte nått ett grundämne från grundskolan, och jag gick på ett gymnasie yrkesprogram introduktion. Jag undrar hur kraven ser ut för mig , både om jag vill läsa vidare på högskola och om jag inte vill läsa vidare, då jag vill veta om jag är behörig till båda, och vad som skiljer sig. 1. som jag förstått det så måste jag ha 2250 poäng godkänt av kurser som omfattar 2500 poäng (eller var det 2400 poäng, rätta mig om jag har fel), men gäller det även om jag läst på komvux efter gymnasiet, eller höjs kraven då? Alltså måste jag då ha fler godkända betyg än 2250? För som jag förstått det så höjs kraven om man läst på komvux, speciellt om man vill komma in på högskolan. Men hur skiljer sig kraven, mellan om man gått komvux och inte + läst yrkesprogrammet? 2. Hela studieplanen omfattar ju 2500 eller 2400 poäng. Hur många f måste jag ha, dvs hur många godkända betyg får jag ha högst? jag har godkänt i 2 300p just nu, och ska läsa några ämnen till, och när jag gjort det har jag då ist godkänt i 2600 poäng. Dessa ämnen som jag ska läsa är obligatoriska för att komma in på högskolan alltså. 3. Jag vet heller inte som du ser riktigt om det är 2400 eller 2500 poäng som omfattas för min del totalt inräknat med alla F, ser det olika ut beroende på vad man har för examensbevis, är det tex olika om det är ett yrkesbevis eller vanlig högskoleförberedande examensbevis som avgör hur många ämnen man ska ha i studieplanen? Min sista fråga är, vilka kurser måste jag ha godkänt i, även fast jag inte vill läsa på högskolan (dvs att regeln är specifikt för just yrkesexamen). Tex måste jag ha betyg i naturkunskap 1b? även fast jag inte behöver den i mina framtida studier? Jag har F i den kursen och även i Engelska 6, Matte 1, Psykologi 1. Vilken kurs måste jag vara behörig i för att få ett yrkesexamensbevis?

    • Liselotte : Vilket ämne på grundskolan som du ej uppnådde godkänt nivå i? Svenska, engelska och matematik är de viktigaste ämnena och utan godkända betyg i de ämnena, på grundskolenivå, kan man inte läsa mot examensbevis. Prata gärna med SYV på komvux.
    • :

      Matematik, men jag ska läsa upp den och matematik 1. Men i min fråga utgår jag efter att jag redan gjort det, då jag vet att man inte kan gå ut gymnasiet utan dessa betyg.

    • Anna : Examensbevis från komvux omfattar 2400 betygsatta poäng, av dem max 150 betygsatta med F men i bland annat svenska 1, matematik 1 och engelska 5 måste man ha Godkända betyg.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    för att klara av ta ut examensbevis från gymnasiet måste man i grunden ha Grundskolekompetens. Därför tycker jag vi ej kan ge svar på din fråga om vi inte vet vilket ämne på grundskolan som du inte fick godkänt betyg i. Svara gärna på frågan som ställdes i kommentaren till din fråga, så ska vi se om vi kan hjälpa dig.
    Vänligen
    Julia SYV

    • :

      Hej, jag vet det. Jag utgår ifrån att jag redan läst upp dem ämnen som saknas, jag kommer att läsa upp dem men måste ändå veta hur jag ska göra efter det, då jag inte vet riktigt hur det blir i mitt fall. Jag har som sagt några F också. Det jag vill veta är vilka ämnen som är obligatoriska för mig att ha läst för att kunna få en yrkesexamen, och hur ser det ut för mig om jag vill läsa på högskolan när jag läst upp dem betyg som är obligatoriska?

    • Anna : Det är svårt att i detalj planera på lång sikt. Jag tycker du kan återkomma när du har godkänt betyg i matematik grund. efter matte grund behöver du få godkänt betyg i matematik 1 också. Angående yrkesexamen: vilket yrke vill du ha examen "inom"?
    • : Ja det är svårt att planera, men jag måste samtidigt veta vilka ämnen jag måste läsa upp. Kan jag tex ha fler än 2600 poäng i studieplanen? Jag läste vård och omsorg yrk på gymnasiet, men jag vet inte om natur 1b är obligatoriskt heller att vara betygsatt i, eller om jag kan ha f i den, och vilka ämnen man inte får ha F i. jag vet iaf att matte 1, eng 5, sv 1 är obligatoriska. Jag tänker inte på någon specifik utbildning för jag vet ju hur jag kan se deras behörigheter. Det är inte det jag vill veta. Vill veta utifrån programmet jag läst, vad jag måste vara behörig i för att få en yrkesexamen, bortsett från matte grund som jag just nu läser upp.
    • Anna : För att med Yrkesexamen ha behörighet till högskola/universitet i Sverige behöver man ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Kurserna: svenska 2,3 och eng 6 kan ingå inom de 2400 p. som krävs för examensbevis från komvux eller finnas på separata dokument. I båda fallen blir man behörig (grundläggande behörighet) till högskoleutbildningar.
    • Anna : På Komvux är det friare vilka kurser som får ingå i examensbevis (jämfört med gymnasiet). Det som vi rekommenderar: boka tid med SYV på komvux i din kommun; ni får då tillsammans titta på vilka betyg du redan har och lägga upp studieplaneringen. Om du vet vilka kurser som krävs för Särskild behörighet till en viss högskoleutbilnding, är det klokt (fördelaktigt) att inkludera de kurserna inom 2400 poäng som man ska ha i examensbeviset. Sedan rekommenderar jag att även ha svenska 2,3 och engelska 6 inom de 2400 poängen eftersom de ändå krävs för högskolebehörighet, så "slipper" du ha andra kurser in i ditt exam.bevis. Naturkunskap 1b frågar du efter men i Vård- och omsorgsprogrammet ingår vårdkurserna som "ersätter" naturkunskap upp till nk2, alltså både naturkunskap 1b och 2, så om man har godkända betyg i de "ersättningskurserna" behöver man inte läsa nk1b och 2, över huvudet taget. Allt detta vet SYV på komvux. Hen kommer också ha dina betyg framför sig och kan ställa frågorna till dig som rör just dina betyg och din unika personliga situation, även om ni samtalar per telefon eller Skype (med tanke på Covid-19).
    • : Jag förstår inte riktigt en sak, jag måste alltså ha minst 2400 godkända poäng? eller ingår F-kurser där? Kan jag ha fler än 2400 godkända poäng? För jag tänker så att jag har läst upp undersköterskeutbildningen och har alltså blivit godkänd i några vårdämnen på komvux. Okej, jag ska se till att jag kan ta kontakt med syv på komvux, det är nog enklast. Ska jag bara kontakta min kommun för det då? Vet du om man kan göra det nu under sommaren? Tack för att du svarat
    Läs alla kommentarer