Filip
    Hej jag går år 3 i gymnasiet byggprogrammet inriktning husbyggnad jag undrar om jag kommer få yrkesexamen? Jag har f i idrott och i ett iv val.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Filip!

    Om du får F i Idrott och hälsa 1, 100 poäng och en kurs Individ.val - max 150 poäng då uppfyller du villkor för gymansieexamen och får Examensbevis och med det har yrkesexamen från gymnasiet.
    I fall du skulle få F i fler än max 250 poäng sammanlagt, uppfyller du i så fall inte villkor för examen och kommer att få Studiebevis (förteckning över kurser med tillhörande betyg) som formellt sett inte ger gymnasiekompetens. Studiebeviset kan kompletteras upp till Examen på Komvux. (Du skriver att du har F i "ett iv val" - fråga är hur stor är den kursen? Om kursen inom iv är på 200 poäng, blir det ihop med Idrott = 300 poäng och det är max 250 p. du kan ha F för att uppfylla kraven för gymnasieexamen).

    Du kan själv kolla på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    *** *** ***
    Om vad som gäller för Yrkesbevis inom byggbranschen, läs på http://www.byn.se/vaegen-till-ditt-yrkesbevis

    Önskar dig allt väl!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Båda kurserna är på 100 poäng, så betyder det att jag klarar mig?
    • Milla : Ja, det gör det. För att kan får ha max 10% F och 200 poäng av 2500 p. är mindre än 10%! :)
    • : Okej tack så mycket för svaren det var skönt att höra! :)
    • Anna : Du borde inte få ett "streck" - utan F. Om du får ett streck, så är det på sätt & vis samma som F, dvs "avsaknad av ett godkänt betyg". Jag skriver också ett svar till dig, kommer inom kort.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Filip!
    Kraven för yrkesexamen inkluderar att man har LÄST KURSER för minst 2500 poäng under tre år på gymnasiet och om man har läst en kurs men ej uppnått en viss kunskaps- eller färdighetsnivå, får man betyget F. Om man inte får något betyg ("streck") - då har man inte läst kursen. Om du läste kurser, bör du därför få ETT BETYG.
    F är också ett betyg. 250 poäng F kan en elev ha och ändå kunna få examen från gymnasiet. Vissa kurser är man tvungen att ha lägst E i - Gymnasiearbete, Svenska 1, Matte 1 och Engelska 5 samt minst 400 poäng programgemensamma ämnen - för att kunna få yrkesexamen.

    I fall en elev inte uppnår något av de kraven, får hen Studiebevis.
    Det går att få Examensbevis från Komvux senare, när man har läst den kursen eller de kurserna som man har missat på gymnasiet.

    "Ett streck" kanske man kan få i fall man läser ett reducerat program - om det på förhand var bestämt att en elev inte ska läsa vissa kurser (kanske på grund av hälsoproblem eller av någon annan viktig orsak) och då får eleven Studiebevis (man kan inte få examen när man har läst ett reducerat program).

    Jag hoppas jag svarade på en fråga i din kommentar.
    Återkom om något är oklart!
    Lycka till!
    ANNA