Caroline
    Hej ,jag börja frisör förra året och tyckte mitt val var jätte bra. Under sommarlovet börja jag känna att detta är inget jag vill kämpa för,jag vill inte bli frisör men jag vill absolut inte gå om eller hoppa av (har redan gått om en gång för bytade linje). Min fråga är då,finns där någon möjlighet att fortfarande få gå kvar i min klass men ta bort frisörlektionerna och bara läsa grundämnena och de högskoleförberedande lektionerna men ändå ta studenten och kunna läsa vidare ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Caroline,
    du önskar att anpassa ditt gymnasieprogram till dina individuella önskemål.
    Det finns regler kring detta som jag förklarar lite längre ner.

    Först vill jag påtala för dig att - i fall du inte kommer att läsa på Heltid, har du inte rätt till Studiehjälp från CSN, så om du är intresserad av att behålla Studiehjälp måste du försäkra dig om att dina gymnasiestudier är på minst heltid.

    Det är Studie- & yrkesvägledare på din gymnasieskola, som du måste boka tid hos för att diskutera hur ni skall anpassa dina studier. Här nere kan du läsa om de regler som Skolverket har på sin hemsida /längst ner finner du en länk till Skolverkets hemsida/.
    ***
    Det är rektor som fattar beslut om individuellt anpassat program efter att berörda lärare har tillfrågats.

    Rektorns rätt att besluta begränsas av följande:
    beslut om att ta bort en kurs får inte fattas efter det att eleven har påbörjat den kursen;
    elevens utbildning måste kunna hänföras till ett nationellt program (rektorns bedömning gäller men de gymnasieegemensamma ämnen får inte tas bort);
    kraven för examen från det aktuella programmet måste kunna uppfyllas.
    Beslutet måste fattas före slutet av å k 2 på gymnasiet.

    Syftet med individuellt anpassat program är att elever ska inte få förlängd studietid i onödan.

    Det ska framgå i den individuella studieplanen att eleven har ett individuellt anpassat program samt vilka kurser som har bytts ut.

    När eleven har uppfyllt kraven för examen får hen ett examensbevis där det i noteringsfältet anges att eleven har läst ett individuellt anpassat program.

    Mer information inkl. några exempel finns på http://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/individuellt-anpassat-program-1.209749

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV