Taleb
    Hej,
    Jag blev antagen i en av mina utbildningar och har 2 dagar och svara antigen tacka aa till platsen eller nej. Jag har en annan utbildning som jag har prioriterat över men får svar 30 juni. Om jag tackar ja till denna utbildningen men kommer in i
    Utbildningen som jag har prioriterat först den 30 juni. Kan jag ändra då ändå om jag har tackat ja till utbildningen

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Taleb,
    inom yrkeshögskola kan man bli antagen till flera olika utbildningar och kan också påbörja läsa flera utbildningar samtidigt även om varje utbildning är på heltid. Min bedömning är den att du bör tacka ja till platsen som du nu fick (är ANTAGEN till) och endast om du absolut (under inga omständigheter) kan tänka dig läsa den utbildningen - i så fall tacka Nej. Du kan senare ändra dig och tacka Nej (eller lämna ÅTERBUD som det brukar heta). Det går också att hoppa av utbildningen även om man har börjat läsa den.
    Om du får ett positivt besked från den andra utbildningen som du hellre vill läsa, och du inser att du inte kan läsa båda utbildningarna samtidigt, då hör du av dig till den utbildningen där du tackat Ja förut men nu vill ändra och tacka Nej. Det är OK att göra så.