Nora
    Nejp

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    yrkeshögskola kan ta in obehöriga, men det görs inte alltid. Behöriga går före, men kanske har du ändå en viss chans att bli antagen, därför vill jag råda dig att göra flera saker samtidigt:
    - sök yh till steriltekniker,
    men sök samtidigt läsa på komvux: i första hand mot "examen från vård-och-omsorgsprogrammet", alltså mot yrkesexamen där vårdkurserna ingår. Sök också samtidigt till flera olika folkhögskolor, där - om du kommer in - kommer du läsa mot omdöme om grundläggande behörighet (sök Allmänna kurser på folkhögskolorna).
    - sök också jobb som vårdbiträde, undersköterska eller inom hemtjänsten alternativt som personlig assistent.