Mikki

    Hej. Jag läser allmän kurs på folkhögskola och vill sen läsa vidare på yrkeshögskola. Vet inte vilken utbildning än men om jag bestämmer mig för att söka in till tandsköterska och/eller steriltekniker. Hur går antagningen till På yrkeshögskola om man läst på folkhögskola? Har man ens någon chans att komma in?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    YH får göra undantag och ta in även obehöriga men de yrken du nämner är mycket populära med många sökande på varje utbildningsplats. Är man ej sedan innan utbildad Undersköterska och har jobbat inom vården i några år, har man i praktiken ingen chans att komma in. Så ser situationen nu, nov 2020. Du får söka men jag tror inte du kommer in. Läs till undersköterska och sök jobb inom vården, alt läs till personlig assistent (de utb kan finnas inom folkhögskola).

    • : Så att läsa allmän kurs på folkhögskola är ”onödigt” om man vill utbilda sig till steriltekniker? Hur fungerar antagningen till yrkeshögskola efter allmänkurs?
    • Julia : Olika yh-utbildningar har olika krav på Särskild behörighet. Jag ska nu skriva ett nytt svar till dig!
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mikki!
    Du frågar om hur antagningen till yrkeshögskola fungerar efter en allmän kurs på en folkhögskola. Och så verkar det som att du är mest intresserad av att utbilda dig till Steriltekniker (eller till Tandsköterska).
    Om vi tittar på vilka utbildningar till Steriltekniker som finns (som vi känner till idag  -  OBS! nytt besked om yh-utb kommer ut i jan 2021 och fler utbildningar som kan bli intressanta för dig kan då "dyka upp"), så finns det
    utbildning/vardyrkeshogskolan/steriltekniker-vardyrkeshogskolan-uddevalla-distans där ansökningstiden är slut och start kommer ske 1 dec 2020
    och en yh-utb. som heter Instrument- & steriltekniker med starter aug 2021 och sept 2022
    - alltså inte så många alternativ och på få orter ( i alla fall än så länge). Om det t.ex finns 35 studieplatser och kan finnas jättemånga sökande, flera hundra... då tror jag de utb.ansvariga väljer att endast titta på de som har tidigare utbildning inom vården och tidigare erfarenhet av att arbeta inom vården och konkurrensen kommer ske mellan dem: de med mer utbildning inom vården och med fler år av att ha arbetat inom vården prioriteras högre och dubbelt så många som kan tas in kan kallas till Intervju där de får berätta (t.ex via Skype) varför de väljer just det yrket och varför de tror att de blir bra inom det yrket.
    Jag kan inte hålla med om att det är "onödigt" (som du skriver) att läsa en allmän kurs på en folkhögskola - för du får ju gymnasiekompetens efter den utbildningen och det kan krävas eller vara "bra att ha" i många olika sammanhang, men inför yh-utb inom vården är utbildning till undersköterska (t.ex examen från gymnasiet eller från komvux från Vård- och omsorgsprogr.) är att föredra.