I
    Hej
    Jag undrar vilka utbildningar finns det i yrkeshögskolan som har betald arbetstid.
    jag menar att man utbildar sig samtidigt som man få betald.
    Jag vet att vissa sjuksköterska utbildning har det kustbevakningutbildning. kriminalvårdutbildning. finns det mer?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej I,

    så vitt jag vet finns inga yrkeshögskoleutbildningar som man kan få betalt när man studerar. Förklaringen: det finns endast några få yrken där man kan få betald under utbildningstiden, då går det till så här: man söker Jobb och om man blir anställd, då står arbetsgivaren för utbildningen första tiden då man jobbar, och får lön. Så man ska alltså söka jobb först, få jobbet och sedan utbildar arbetsgivare på arbetstid med lön; de yrken är dock väldigt få. Förklaringen till varför arbetsgivare blir tvungen att utbilda själv är den att det inte finns några ordinarie utbildningar som skulle förbereda inför det yrket.
    Några exempel på sådana yrken: kabinbesattning (som i folkmun ofta kallas för Flygvärdinna/Flygvärd), Tågvärd/Tågvärdinna, Flygplatskontrollant, Utredare på FK, Studiestödsutredare, Spårvagnsförare, Tulltjänsteman (dock inom det yrket finns även vanliga utbildningar, t.ex den här: customs-compliance-specialist - så arbetsgivare föredrag oftast att anställa ngn som redan är utbildad).

    Det finns väldigt många utbildningar inom yrkeshögskola, men känner tyvärr inte att under någon av de skulle man få lön eller annan kompensation.