Artjola

    Kan man plugga vidare efter yrkeshögskoleexamen? Jag vill komm in på yrkeshögskola som paralegal, så min fråga är om jag vill fortsätta för att bli jurist kan jag göra det eller inte? Om jag hur?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det finns, som regel, inga formella fördelar att ha utbildning till Paralegal om man söker till juristprogrammet. Juristprogrammet ligger på högskolenivå och man konkurrerar med sina gymnasiala betyg och/eller med resultatet från högskoleprovet. Det kan dock inte uteslutas att någon form av "alternativt urval" skulle öppnas och då blir det ett plus om man redan har eftergymnasial utbildning inom det juridiska området, men det är inget man kan räkna med.

    • : Men kan man liksom plugga vidare på nått sätt efter det för att blir typ advokat eller något liknade.
    • Julia :

      I Sverige gäller det att advokater måste i grunden ha juridisk högskoleexamen. Som det är idag så är det examen från juristprogrammet som krävs för att kunna gå vidare mot yrket Advokat.