Belle

    Kkrosoqpqlnnn

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Belle,
    om arbetsgivare anställer dig som lärare, får du givetvis undervisa. Det finns ännu inte några förbud mot att anställa obehöriga lärare.
    Det är brist på behöriga lärare. Det blir alltså upp till en arbetsgivare att bestämma vem som får anställning. På sikt är det alltid bra att försöka bli behörig.

    Känner ett exempel på att en slöjdlärare har i många år jobbat (som obehörig, år efter år... i rätt så många år) men sedan dök det upp en Behörig slöjdlärare, så fick inte den obehörige fortsätta, utan jobbet gick till en behörig lärare; och då var den obehörige läraren över 40 år gammal med barn och familj och hade ingen möjlighet att klara sig på studiemedel under några års utbildningstid... så det blev ett stort problem för honom att hitta ett annat jobb. Och det kan inte hjälpas att man är duktig och omtyckt av eleverna och personal: om en behörig/legitimerad lärare dyker upp, får den obehörige sluta (ofta får man ändå jobba klart under hela läsåret, men ej nästa läsår).
    Vänligen
    ANNA