Bella
    Hej!

    Jag funderar på att söka nu till våren så jag blir yrkeslärare med häst inriktning. För planen just nu är att i sånna fall läsa Hippolog på 180hp och sedan yrkeslärar- "tillägget" på 90hp. Men då blir jag väll "bara" lärare inom hästämnena?

    Finns det något sätt, eller kurser man skulle kunna läsa till i efterhand som ger en behörighet till att undervisa i exempelvis Engelska 5 och 6 också? För känns lite ostadigt att bara kunna undervisa inom ett ämne och inte som ämneslärarna som har två...

    Mvh Bella Olsson

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bella,
    när det lärarbrist kan man få jobb som lärare även som obehörig, alltså utan lärarlegitimationen. men vill man bli behörig lärare, är det Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som utfärdar legitimationer, och du får gärna kika på deras webbplats: skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation-och-forskollararlegitimation/lararlegitimation

    Det som står på skolverkets hemsida är att om man får ut lärarexamen, kan man sedan komplettera med studier eller med arbetslivserfarenhet och få utökning av legitimationen. Behörig gymnasielärare i engelska läser 120 högskolepoäng (4 terminer på heltid) engelska på högskolenivå + går sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning på 90 hp (tre terminer på heltid eller 6 terminer på halvtid).
    Reglerna kring lärarbehörighet kan på sikt ändras. Du får gärna kontakta studievägledare på lärarhögskolorna.