Belle

    fnelsöaöa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Belle,
    så roligt att du vill bli lärare! Sverige behöver fler lärare!

    Följande gäller (info från mars 2020):
    för att bli "Behörig yrkeslärare" måste man i Sverige ta examen från Yrkeslärarprogrammet, som är utbildning på högskolenivå á 90 högskoleproäng = studier i tre terminer på heltid men den utbildningen brukar ges på halvtid på distans (finns också exempel på att den ges på 75% av studietakt); var god se var yrkeslärarutbildningen erbjuds i Sverige (uppgift från mars 2020): Studera.nu/yrkeslärarprogr. Inför yrkeslärarprogrammet prövas det hur djup och omfattande arbetslivserfarenhet man har inom sitt yrke. Och eftersom yrkeslärarprogrammet är en högskoleutbildning då krävs det även Grundläggande behörighet som, för dig, kommer bestå av: Examensbevis + godkända betyg i gymnasiala kurser: svenska 2, 3 och engelska 6.

    När det är lärarbrist kan även obehöriga lärare få undervisa; då anställs de i så fall oftast för ett läsår och sedan hoppas huvudman för skolan att en behörig lärare söker anställning - för att meningen är ju att det är behöriga lärare som undervisa på skolorna. Behörig lärare är hen som har LÄRARLEGITIMATION.

    DeN som anställer lärare på skolorna är "huvudman": olika på kommunala och fristående skolor. I praktiken är det rektorn som har "sista ordet" i anställningen av lärarna på skolan, men om ngn behörig lärare med legitimation söker tjänsten kan inte en obehörig anställas i så fall, oavsett hur duktig hen är.

    Och kika gärna även på Framtid.se/yrke/yrkeslarare