Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marija,

    ja, om man har breda och tillräckligt goda kunskaper och erfarenheter inom jobbet som Barnskötare - kan man bli bedömd som behörig att komma in på yrkeslärarutbildningen för att bli lärare på BF; och om man har tillräcklig kompetens och erfarenhet inom yrket Undersköterska - kan man bli bedömd som behörig att komma in på yrkeslärarutbildningen för att kunna bli yrkeslärareVO.
    Men menar du att bli yrkeslärare både på BF ochVO, samtidigt? Det kanske går... Kontakta gärna studievägledare på den lärarhögskolan där du vill läsa yrkeslärarprogrammet och fråga om du kan (om du blir godkänd som behörig i båda inriktningar, BF och VO) genomgå programmet på det sättet att du blir sedan behörig lärare på 2 olika yrkesprogram samtidigt.
    Du kan också ansöka om att få bedömning om dina kunskaper inom båda yrken är tillräckligt breda och djupa ... det handlar mindre om antal år, och mer om att hur många olika (varierande) arbetsuppgifter man hade under sin anställning (så säger i alla fall studievägledare på yrkeslärarprogrammet när man frågar de om hur många år i yrket som krävs).

    • : Hej
    • : Jag har jobbat 6 år som barnskötare och 10 år som undersköterska. Så jag har kompetens för båda... dfr undrade jag om båda två.
    • : Sen undrar jag en annan sak, kan man efter yrkeslärare utbildning komplettera att bli ämneslärare? Mvh
    • Anna :

      I vilka ämnen vill du bli ämneslärare? Det finns Ordinarie utbildningsvägar och så kan det ibland finnas diverse olika projekt, undantag och lokala varianter ... som finns till och från. Så, det gäller att ha tur, hålla sig á jour, ställa frågor lite överallt och så kan man också jobba som obehörig lärare, när det är lärarbrist.
      Jobbar man som obehörig lärare kan man många ggr sedan få hjälp att bli behörig lärare (där arbetsgivare samarbetar med lärarhögskolan och ger möjlighet att delvis på arbetstid och delvis på sin fritid utbilda sig till lärare samtidigt som man fortsätter jobba).

    • : I och med att jag jobbade 6 år som barnskötare och 10 år som undersköterska, så känner jag att jag skulle kunna bli yrkeslärare i båda. Men vet inte om det är möjligt?
    • Mikael : Ansök om bedömning via webbläsaren på lärarhögskolans hemsida.
    Läs alla kommentarer