Hanna

    Hej hej Jag undrar Om man får läsa ett programpaket/yrkespaket på komvux om man redan har en gymnasieexamen (t.ex. från Samhällsvetenskapsprogrammet)? För jag har redan en examen från Sam, men märker nu att jag skulle vilja läsa till undersköterska på komvux, men vet inte om man får göra så?

    • Elev :

      Hej,

      Du har möjlighet att slutföra gymnasial undersköterska utbildning som ingår som kurspaket. (Enligt 4 kap 19 § får inte mer än ett högskoleförberedande examen utfärdas. En yrkesexamen med samma innehåll får inte utfärdas.)

      I fråga om du kan bli antagen till en sådan utbildning så är svaret ja MEN Komvux ska huvudsakligen erbjuda utbildning i första hand till de med minst utbildning/står långt ifrån arbetsmarknaden. För elever med Gymnasiexamen oavsett om det yrkesexamen eller högskoleförberedande examen innebär att du har gymnasiekompetens och kommer inte vara komvux första prioritet. I praktiken innebär att när du söker och komvux ser att du har Gymnasieexamen så hamnar du längst ner i kö listan. Skulle det fortfarande finnas plats över så kan du bli antagen. Annat alternativ är att om en annan elev som antagen tackar nej till utbildning före eller i början av utbildningen. Då tillfälligt åter öppnar komvux ansökan tills de tomma platserna fylls.

    • Liselotte :

      Håller inte med i den delen av din kommentar, Malik, som handlar om utfärdandet av gymnasieexamen. Du skriver "dock får det högst utfärdas 1 gymnasieexamen" men det som är sant att det får högst utfärdas 1 HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE examensbevis. Yrkesexamina på gymnasial nivå får utfärdas det flera stycken för samma person, om hen uppfyller kraven, alltså får godkända betyg i tillräckligt antal yrkeskurser (bland annat), vilket framgår av innehåll i 19 § i Förordning (2011:1108) om vuxenutbildning, se riksdagen.se/dokument-lagar/forordning-20111108-om-vuxenutbildning

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Du har rätt att göra ansökan till komvux. Om du blir antagen eller inte, kan vi på FRåGA SYV inte svara på. Chansen finns men den är inte så stor. Det är, precis som Malik skriver i sin kommentar till din fråga, så att komvux måste prioritera personer med kort tidigare utbildninsbakgrund. Har man redan gymnasiekompetens, som t.ex examen från samhällsvetenskapsprogrammet /eller ett annat gymnasieprogram/, då kan man inte klassas som "kortutbildad".
    Andra vägar in i yrket "undersköterska": många ggr kan man börja jobba inom hemtjänst eller sommarjobba som undersköterska utan ngn specifik vårdutbildning (tyvärr, kanske man bör säga... pga det är personalbrist inom vården), men då kan du få en chans att testa på yrket + förhoppningsvis också få jobba mer och mer, fler timmar "vid behov" eller t o m få vikariat och kanske få jobba i ett par år på heltid (eller nästan på heltid) - och då brukar möjligheterna "dyka upp" som t.ex att arbetsgivare fixar möjlighet att gå vårdkurserna antingen genom arbetsgivarens överenskommelse med Komvux eller genom uppdragsutbildningar (alltså arbetsgivaren kan köpa utbildning för dig om hen tror att du kommer att stanna och jobba som undersköterska hos den arbetsgivaren). Det kan inte garanteras att så blir, men jag har sett den lösningen fungera förut. Så, du får gärna både söka till utbildning till undersköterska på komvux och samtidigt söka jobb som "obehörig undersköterska".
    Vänliga hälsningar och lycka till!
    L.

    Liselotte
    • Elev :

      Hej Liselotte och tack för ditt engagemang! Avseende gymnasieexamen: Stämmer det att om en elev läst på gymnasiet och fått yrkesexamen utfärdat, att eleven har även möjligt få högskoleförberedande examen utfärdat? Min andra fråga är att om en elev tagit ett yrkesexamen och sedan på komvux får ett ytterligare yrkesexamen, baseras meritvärdes beräkning utefter det senaste examina eller högsta meritvärde?

      Tack i förväg

    • Anna : Den uppfattning som jag har är följande: om en elev fått yrkesexamen och vill läsa på högskolenivå, kan hen kompletera för betyget med fristående kurser, om så behövs; hen behöver inte ta ut högskoleförberedande examen och som jag tolkar reglerna så får inte heller hen göra det. Bäsgt insatt i den frågan borde vara rektorerna på Komvux och några sakkunniga på Skolverket, så vänd dig gärna till dem! Fråga om flera yrkesexamina - min uppfattning är sådan att Antagning.se kommer beräkna meritvärde på det dokumentet som ger högre meritvärde (oavsett om vilket utbildningsdokument som blev utfärdat först). - experter på det område finns bland de som administrerar antagning till högskoleutbildningar, alltså vänd dig till www.antagning.se