Elin
    Hejsan, kan ni förklara lite kring yrkespaket för introduktionsprogram? Är det en ny utbildning (typ ett nytt introduktionsprogram)? eller vad gäller? var ska eleven vara inskriven och vad är syftet? måste yrkespaket erbjudas eller är det frivilligt för skolorna att erbjuda?
    Tack på förhand!
    Elin I. :)
    • Anna :

      Syftet med yrkespaket för introduktionsprogram är, som jag förstår det, att göra elever anställningsbara, även om de kanske inte får ut examen från gymnasiet.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,
    info om Yrkespaket för introduktionsprogram finns bl.a på Skolverkets hemsida. Och vi har även pratat med en sakkunnig på Skolverket om det; fick svar att det är inte ett nytt program, utan möjlighet för gymnasieskolorna att inom IM:introduktonsprogrammen erbjuda kurssammansättningar: gymnasiala yrkeskurser i kombination med andra kurser, bl.a med grundskolekurser.
    I praktiken gäller det för elever på andra IM, än Programinriktat val, alltså för elever på Språkintro; Yrkesintro och Individuellt alternativ.

    enl.info på Skolverkets webbplats är det frivilligt att erbjuda yrkespaket, se skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/nationella-yrkespaket-for-intro

    Hänvisningar:
    Lista på gymnasieguiden.se/gymnasium?yrkespaket - gymnasieskolorna som har för avsikt att erbjuda yrkespaket
    skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/nationella-yrkespaket-for-introduktionsprogram