Ida

    Hej! Jag är intresserad utav att utbilda mig på yrkeshögskola för att få möjlighet till ett jobb och tjäna bra pengar :) - vilka yrken finns det bra möjlighet att få jobb om ca 2-3 år? Jag är öppen för att utbilda mig, är inte inställd på något speciellt, jag vill dock tjäna ganska bra pengar, 20+ i månaden - Mvh Ida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    var bor du? eller vart kan du flytta? Det är bostadsbrist i så gott som hela Sverige och kan bli svårt att flytta till utbildningsort. Det finns en del YH på distans, men de flesta är bundna till utbildningsort, så det är bra att veta var du bor.

    Om ca 2 månader kommer det bli känd vilka Nya YH som blir beviljade av Myndigheten för yrkeshögskola. Jag råder dig därför att kika på www.yhguiden.se - i början på februari 2017.

    Bästa häLsningar

    ANNA

    Utan att veta var du bor, vill jag direkt rekommendera YH till Tågförare>> där genomsnittlig lön är ca 35000 kr/månaden. Ingångslönen är givetvis inte lika hög, men jag skulle tro att det är minst 25000 kr/månad i dagens läge och troligtvis lite högre om ett par år. Längd på utbildningen är mellan 1 år och 1,5 år och på Yh-guiden.se >> kan du se var de planerade nya starter på utbildningar till "lokförare" /som i princip är samma som "tågförare"/ kommer att bli.

    På den här platsen på www.yhguiden.se>> kan du se de YH som har planerade framtida starter.

    Många YH kräver ganska specifika förkunskaper och även i form av viss arbetslivserfarenhet, t.ex om jag säger att Specialistundersköterska är ett yrke där man definitivt kan få en ganska "bra lön". Men frågan är - kan du söka YH Specialistundersköterska, eller rättare sagt, om du kommer att bli antagen? Man måste nämligen ha kunskaper motsvarande Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasienivå. Har du dem?

    En mycket populär utbildning inom yrkeshögskola är den som leder till att man kan arbeta som Tandsköterska>> och en annan mycket populär utbildning är som leder till att man kan arbeta som "läkarsekreterare>>", som numera heter Vårdadministratör eller Hälso- och sjukvårdsadministratör (och kan också heta ngt. annat också som t.ex Medicinsk sekreterare).