Orinta

    Hej ! Jag velar mellan fritidsledare och fritidslärare utbildning. Min första tanke var att sudera till fritidsledare och se om jag trivs med utbildningen och sen vidare utbilda mig till pedagog. Men min fråga då är måste jag studera ytterligare 3 år ? Såg att man kan också yrkeskombinera studier så att man jobbar som fritidspedagog och pluggar upp sig men hur funkar det egentligen ? Kan man studera till fritidslärare direkt eller måste man ha jobbat med det några år ? Är rädd att jag inte kommer klara av utbildingen därav drar mig lite mer till fritidsledare utbildningen men det kanske mer värt att satsa på den längre utbildningen ändå?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Orinta!
    till Fritidsledare utbildar man sig på en folkhögskola, och till olika sorters lärare - på lärarhögskolorna (på högskolenivå, alltså). Det är utbildningar inom olika skolformer och du kan därför söka till båda utbildningarna samtidigt. Du kan också få plats på båda utbildningarna och t o m på flera folkhögskolor och på lärarhögskolan, samtidigt. Skulle det bli så att du kommer in, blir antagen, på flera ställen, kan du sedan välja.

    Utbildningsutbud och upplägg kan förändras och ibland med kort varsel. Om det går att kombinera studierna med jobbet, är det bäst att du frågar de som jobbar på just den aktuella utbildningen som du är intresserad av.
    Om utbildningen blir för svår för dig, kan vi inte heller svara på. Vi vet ju inte hur stor studiekapacitet du har.
    Jag kan tipsa dig om utbildningar inom yrkeshögskola, t.ex utbildningar till Specialistbarnskötare och till Lärarassistent. Du kan söka till många olika folkhögskolor, många olika yrkeshögskoleutbildningar och till lärarhögskolorna samtidigt och se var du kommer in. Att söka endast en utbildning är riskabelt. Skulle det bli så att du inte kommer in, står du sedan utan utbildningsplats.

    Liselotte