Daniel SYV

    Hej Anders,
    enligt Vuxenutbildningsförordningen är Komvux (kommunal vuxenutbildningen) tvungen att prioritera personer med "kort tidigare utbildning" - i första hand de som saknar grundskolekompetens; i andra hand de som påbörjade gymnasiala studier men ej avslutade dem; och så vidare... har man någon form av eftergymnasial utbildning redan, är man då väldigt lågt prioriterad på komvux; detta betyder dock inte att det skulle vara förbjudet att söka till komvux. Alla får söka, sedan köper komvux studieplatserna så länge pengarna i utbildningsbudgeten räcker.
    Hänvisningar/lästips:
    riksdagen.se/fördning-20111108-om-vuxenutbildning_sfs-2011-1108
    regeringen.se/komvux-i-tiden.pdf