Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vilken yrkesutbildning vill du läsa? Kan du sätta in en snabblänk till beskrivningen av den yrkesutbildningen? Då kan jag se på vilken nivå utbildningen ligger.
    Undervisningsspråk på den utbildningen, om jag gissar rätt, är svenska och därför är det viktigt att kunna tillräckligt med svenska för att klara av utbildningen.
    Om du inte har godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk på grundskolenivå, då behöver du läsa på komvux. Du kan söka till komvux men du kan också läsa svenska på egen hand (självstudier) och på folkhögskolorna.
    Mitt förslag är att du bokar tid med studievägledare på komvux i din kommunen där du är folkbokförd. På komvux kan man ofta göra nivåbedömningstest i svenska som kommer visa på exakt vilken nivå i svenska du ligger och du utifrån resultatet av testet blir placerad i rätt klass (undervisningsgrupp).
    När du har lärt dig tillräcklig i svenska språket, kan du bestämma dig om vilken vidareutbildning du vill söka till.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare