Vuxen

    Hej igen! Du besvarade min förra fundering. Men det var inte riktigt det jag tänkte på. Jag vill arbeta inom socionom-världen (inte vara ett familjehem, specialpedagog eller speciallärare). Kan jag med min grund som lärare, läsa vidare mig inom något som rör socionom? Tex socionom chef, etc? Vad som helst inom det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina,
    socionom är en yrkesexamen och kan fås endast i slutet av just socionomprogrammet. Du får gärna kontakta studievägledare på socionomprogrammen. När vi frågade de sakkunniga vid några tidigare tillfällen, så fick vi svar att man får söka till socionomprogrammet på vanligt sätt och om man blir antagen och sedan innan har godkända högskolekurser med sig, ansöka sedan om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om man kan hoppa över några kurser, delar av programmet eller terminer inom socionomprogrammet men att i princip endast i de fall när man redan har godkända betyg i samma kurser som ingår i just socionomprogrammet, som någonting kan bli tillgodoräknat. Det är alltså en stor fråga om någonting från din lärarutbildning kan bli tillgodoräknat. Du kan jämföra vilka kurser du läste och vilka kurser som ingår i socionomprogrammet.
    Saken är den att socionomprogrammet fokuserar mycket på att lära sig socialtjänstlagen väldigt väl + en hel termin på heltid gör man praktik på de "typiska socionom-arbetsplatserna" som t.ex kommunens socialtjänst.
    Så, någon snabb komplettering från lärarexamen till socionomexamen känner vi inte till. Men du får gärna fråga på andra ställen. Återkom till oss om du får ett annat svar, så får vi också lära oss ngt nytt! :) Däremot vill jag påtala följande: det är, inom Socionomyrken, endast Kurator inom hälso- och sjukvården som (sedan kort tid tillbaka) är ett legitimationsyrke. Andra yrken är "icke-reglerade" vilket betyder att arbetsgivare får ganska fritt bestämma själva vem som får jobbet och det är inte förbjudet att anställa en utbildad lärare som skolkurator eller som socialsekreterare ... men i praktiken finns det väldigt få exempel på att ngn utan socionomexamen kan få anställning, för att...  om man tittar på jobbannonserna eller frågar arbetsgivare och samtidigt tittar på vilka som "sitter på" de typiska socionom-tjänsterna(jobben) som Socialsekreterare, Adoptionskonsult eller Skolkurator, så ser man att det är de som har socionomexamen som grund + ofta också någon form av påbyggnad efter socionomexamen
    Socionomprogrammet ges på många olika lärosäten och har ganska många utbildningsplatser, därför utexamineras många socionomer varje år och det finns för arbetsgivare, liksom, ingen anledning att utvärdera andra utbildningar som arbetssökande kan ha (det är därför extremt sällan som en situation uppstår att ingen med socionomexamen söker jobbet. Det vanliga är att konkurrens står mellan de olika sökande med socionomexamen som grund, så att arbetsgivare värderar endast arbetslivserfarenhet och eventuella påbyggnadsutbildningar + personliga egenskaper).
    Du går gärna söka alla tjänster som du vill ha. Det är inte uteslutet att du kan bli anställd som t.ex skolkurator, eller som socialsekreterare men chansen är liten (detta för att arbetsgivare har vant sig vid att det är personer med socionomexamen som ska få de tjänsterna och jag kan på sätt och vis förstå den inställningen: det är gott om personer som har socionomexamen; har man socionomexamen så har man lärt sig Socialtjänstlagen väl + har genomfört praktikterminen på de typiska socionom-arbetsplatserna samt uppfyllt alla andra krav; socionomprogrammet är på 3,5 år, alltså en termin längre än vad som är minimikravet för lärarexamen eller kandidatexamen; och arbetsgivare behöver inte chansa eller lägga mycket tid på att värdera andra utbildningar, utan det är enklare och säkrare att anställa en socionom, vilket i de flesta fall också sker).